Presentkort ger julstämning för fler

Nyhet Publicerad

Förra julen fick hennes familj ett presentkort för att ge julen lite guldkant.     – Det gjorde jättestor skillnad för oss, säger Sara Elo, som i år kan ge en slant till kyrkans lokala insamling.

Sedan flera år anordnar Svenska kyrkan i Umeå en insamling för umebor som behöver lite ekonomisk hjälp i juletid. En av dem som fick del av insamlingen förra året var Sara Elo. Under ett par år hade hon studerat och samtidigt försörjt familjen på tre söner och en sambo som flyttat hit från Zambia. Efter en stor oväntad utgift under hösten hade familjen inte hämtat sig ekonomiskt till jul och Sara undrade hur hon skulle kunna göra julen speciell för sina barn. Då hörde hon talas om insamlingen och tog kontakt med en diakon i Ersbodakyrkan.

– Jag ursäktade mig först lite och undrade om insamlingen kanske var riktad till människor som är mer utsatta, berättar Sara.

Svaret blev att ingen kan förutse vad som händer i livet och hon fick ett presentkort på Coop.

– Det kändes som mycket pengar när vi nästan inte hade någonting, berättar Sara, som köpte julklappar och julgodis.

I år har familjen en helt annan ekonomisk situation. Sara jobbar heltid och sambon får studiestöd.

– Så i år kan vi vara med och ge i stället, säger hon.

Diakon Åse Lindegren tror att ännu fler kommer att söka hjälp i år. Samtidigt har insamlingstillfällena blivit färre, så hon uppmanar alla som kan att swisha.

insamlingen "Ge fler julklappar"

Du som vill ge en gåva:
Swisha valfri till 123 651 00 28. Gåvorna omvandlas till presentkort.

• Du som behöver hjälp:
    Kontakta en diakon i församlingen där du bor.
    I Umeå: ring 090-200 25 00 så kopplar växeln dig rätt.