Kvinna i prästkläder framför altare.
Foto: André Söderberg

Påsken blir både digital och utomhus

Nyhet Publicerad Ändrad

I Umeå firar Svenska kyrkan bland annat med vandringar utomhus, digitala gudstjänster, öppna kyrkor och livesänd konsert. ”Under påsken i pandemitid möts vi i hoppet om att det kommer ett liv efter. Ett liv efter denna nedstängning” säger Lena Fagéus, kyrkoherde i Umeå.

Påsken är kyrkans största högtid. Förra året överraskade pandemin just innan påsk och samlingarna begränsades till 50 personer. I år är verksamheten anpassad efter de ännu hårdare restriktionerna, med max åtta personer i kyrkorummet.

I kyrkans gudstjänster är påsken en kontrasternas tid med skärtorsdagens vänskap och svek, långfredagens lidande död och sedan glädjen och uppståndelsen på söndagen.

– Påsken är som en känslomässig torktumlare när vi går från liv till död och så till liv igen, säger Lena Fagéus, kyrkorherde.

Hon konstaterar att kreativiteten i kyrkorna varit stor för att gestalta berättelsen på andra sätt än vanligt, nu när stora samlingar inte är möjliga.

Påskens berättelse gestaltas i ett fönster vid Kyrkstugan.

Ett antal kyrkor är öppna för enskild bön under ett par timmar under påskdagarna. Några inbjuder till vandringar eller utställningar utomhus. Flera församlingar firar gudstjänst via Zoom, eller sänder gudstjänster via Youtube eller Facebook.

– Påsken är den viktigaste högtiden under kyrkoåret. Vi kan spegla oss själva och våra liv i varje del av den starka berättelsen, säger Lena Fagéus.

Själv leder hon den digitala gudstjänsten från Kungliga Hovförsamlingen på påskdagen. Det är hennes första gudstjänst som extra ordinarie hovpredikant. Medverkar gör även musikerna och sångarna Lisa Oscarsson, Jonas Östlund, Anders Winterstam och Ylva Lifbom. Du ser gudstjänsten på Kungahuset.se

Hjälplinjen för den som behöver hjälp att handla eller hämta medicin är fortfarande öppen. Ring 090-16 64 72 (vardagar 10–12), eller mejla: tillsammans@umeakretsen.se

Jourhavande präst har öppet dygnet runt från skärtorsdag kl 17.00.

Några exempel på påsken i Umeås kyrkor år 2021. Allt som händer i påsk finns i kalendariet på Svenska kyrkan i Umeås webbplats.

Påsk

Påsken är så mycket mer än fjällsemestrar, skollov och godis. Det var nu som Jesus blev förrådd, dömd, korsfäst och återuppstod ifrån de döda. Välkommen till kyrkan och ta del av dramat.

Fler artiklar och nyheter

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.