Foto: Ewa Larsson

Ny staty på Backens kyrkogård

Inger Sannes är konstnären bakom statyn Ellips på Backens kyrkogård.

Berätta om den nya skulpturen på Backens kyrkogård!

– Den är ca 170 cm hög, i vit carraramarmor från Italien som tål nordiska vintrar. En skulptur förändras genom årstiderna, dygnet och med ljuset. Du kan gå runt den och känna på den.

Inger Sannes, konstnär.

Varför heter den Ellips?

– Jag har alltid varit fascinerad av universum och tänker ofta på planeternas banor. Även i relationer uppkommer sådana ellipser, vi möts i perioder och sedan kommer vi bort i från varandra. Ändå hör vi alltid ihop.

Vad vill du att de som ser skulpturen ska uppleva?

– Det fina med abstrakt konst är att alla får sina egna reflektioner, oavsett religion, tro eller filosofisk läggning. Vi får möjlighet att reflektera över livet, vilka vi är och vår plats i världen.

Ellips

Konstverket av Inger Sannes står på Backens kyrkogård sedan slutet av maj. Den 14 juli invigs skulpturen officiellt, i samband med tvåårsdagen av flygolyckan i Umeå som tog nio liv.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.