När tystnaden blir en pina

Nyhet Publicerad Ändrad

Egentligen tycker hon om tystnad. Men som singel och nyinflyttad trodde Malou Wirström att ensamheten skulle knäcka henne.

(Ur Spira 1 2021)

För två år sedan flyttade prästen Malou Wirström från Älvdalen till Umedalen för att komma närmare sitt första barnbarn.

– Inte trodde jag att det skulle vara så svårt att få ett nytt socialt sammanhang och människor att umgås med.

Malou Wirström flyttade till Umeå för två år sedan. Foto: Privat

Den goda tystnaden, som läker och stärker, tycker hon om. På hennes nyckelring från en retreatgård står det till och med: ”I tystnaden blir jag stark”. Den ofrivilliga tystnaden höll dock på att knäcka henne redan efter första året i Umeå. Så kom coronan.

– Det blir otroligt tyst när man inte ens kan gå på bio eller kafé och uppleva gemenskap med människor man inte känner. Det har varit psykiskt påfrestande, berättar Malou.

Upplevelsen av ensamhet var ny för Malou. Under 35 år i Stockholm och därefter några år i hembygden Älvdalen var vänner och släktingar självklara. I Umeå har hon sin son och sin arbetsplats, men hon saknar ett socialt umgänge. För att mota tystnaden ser Malou på serier, läser och gör spellistor med musik. Grannens katter gör henne också sällskap ibland.

– Jag hade nog inte klarat varken tystnaden eller corona utan mina fyrbenta vänner.

Nu ser Malou fram emot vaccinet. Via en kollega har hon också träffat en man som hon börjat umgås med. Till andra som är ensamma i pandemin vill hon säga: ”Håll ut. Det finns hopp!”

VILL DU PRATA MED NÅGON?

• Svenska kyrkan i Umeå 090–200 25 00
    Dagtid på vardagar kopplar växeln dig till en präst eller diakon.

• Kyrkans SOS 0771–800 650, vardagar 13–21, helger 16–21.
    Chatta på www.svenskakyrkan.se/kyrkans-sos

• Jourhavande präst Kopplas via 112 kvällar och nätter.
    Skriv eller chatta på svenskakyrkan.se/jourhavandeprast

Tema Tystnad

Nu blir det tystare på Norra kyrkogården

Publicerad:

300 meter bullerplank ska upp mellan Norra kyrkogården och gamla E4:an.

Ivar blev kompis med tystnaden

Publicerad:

Efter tre svåra livshändelser upptäckte Ivar Blandin Rosenqvist den tysta meditationen och naturen. Nu trivs han i sitt eget sällskap.

När tystnaden blir en pina

Därför gråter storspoven

Publicerad:

Vårkvällarna i Västerbotten blir tystare när storspovens drillande försvinner. I bildserien ”Den stora sorgen” avbildar Joel Hultdin flera hotade djurarter.

Största, möjliga tystnad

Publicerad:

Har bibliotekariernas hyschande tystnat? Varför sänker besökare rösten i en kyrka? Följ med när Spira testar tystnaden i tre miljöer i Umeå – stadsbiblioteket, stadskyrkan och Stadsliden.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.