Nyhet / Publicerad 31 maj 2021

Kyrkan flyttar ut i sommar

Under pandemin flyttar mer verksamhet än vanligt utomhus även inom Svenska kyrkan. Här är några exempel för sommaren 2021.

(Ur Spira 2 2021)

Gå upp på Bräntberget

Bli svettig genom att gå upp och ner för Bräntberget. Bli mätt och glad vid elden tillsammans med andra som antagit utmaningen Bränteverest. Måndagar kl 16.00 med Mariakyrkan.

Fira gudstjänst utomhus

Sångstund, gympa och gudstjänster på verandan. Om restriktionerna tillåter inbjuder Carlskyrkan till sin veranda även denna sommar.

Ta en promenad med andra

På Ersboda, i Tavelsjö och Tomtebo går promenadgrupper tillsammans varje vecka. Alla tider och platser hittar du i Svenska kyrkans webbkalender eller appen Kyrkguiden.

Pilgrimsvandra för klimatet

Förutom flera pilgrimsvandringar över dagen anordnas i år även en Walk for future-vandring. Den går i etapper i augusti-september och är en av många lokala
klimatmanifestationer i samma anda som vandringen från Vadstena till klimattoppmötet i skotska Glasgow. Läs mer om den nationella vandringen på walkforfuture.se

Mer detaljer om vandringen i Umeå

trakten kommer.

Tema Under bar himmel

1. Fyra händer och en flygel

Publicerad 20 september 2024

Konsert i Backens kyrka söndag 29 september kl 18. Fri entré!

2. Bokcirkel i Ålidhemskyrkan

Publicerad 20 september 2024

Tisdagar kl 17.00-18.30 i Ålidhemskyrkan, udda veckor, med start 8 oktober. En grupp för dig som vill lära dig om bön, diskutera bön och kanske prova olika sätt att be.

3. Kontemplativ meditationsretreat

Publicerad 17 september 2024

Att leva i Guds närvaro. En dag för dig som är mer van att meditera och som vill meditera längre och mer sammanhängande. Backens prästgård 9 november. Anmäl dig här nedan.

4. Halvdagsmeditationer i Backens kyrka

Publicerad 17 september 2024

En halvdag för dig som är en mer van meditatör och som vill meditera längre och mer sammanhängande. Välkommen söndag 6 oktober och 24 november.

5. Dubbla regnbågsmässor under årets pride

Publicerad 12 september 2024

Föreläsningar, prideparad och regnbågsmässor. Snart är det Umepride, även i Svenska kyrkan!

Fler artiklar ur Spira:

1. Dubbla regnbågsmässor under årets pride

2. Här kan du prova beach och pingis

Publicerad 12 september 2024

Väckte sommarens OS-succéer en längtan efter beachvolleyboll och bordtennis? Testa med Vän i Umeå!

3. Anställda i kyrkan vill köpa hotad skog

Publicerad 12 september 2024

Sveriges gammelskogar är få och hotas av avverkning. Därför startar föreningen Tro & Skog en insamling för att rädda skog från avverkning.

4. ”Det kyrkan gjort för mina barn är otroligt”

Publicerad 12 september 2024

I somras konfirmerades Magnus Fröberg. En samtalsgrupp med andra föräldrar till konfirmander visade sig vara oväntat intressant.

5. Hantverk fångar in kärnan i tron

Publicerad 12 september 2024

Sommarkaféet på Backen lockar både med fika och möjlighet att tälja i trä. Diakon Erik Hansson visar grunderna och funderar på varför skapande passar i kyrkan.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Ulrika Ljungblahd

Redaktör tidningen Spira, Pastoratskansliet, Svenska kyrkan i Umeå