Nyhet / Publicerad 10 april 2019 / Ändrad 11 april 2019

Här får asylsökande juridisk hjälp

Många asylsökande söker hjälp hos Svenska kyrkan. Nu kan fler få juridisk rådgivning via tre volontärer som studerar juridik.

Ett par timmar varannan vecka lämnar juriststudenterna Ellen Jarl och Celin Grahns lärosalarnas teorier och potentiella fall och möter ”riktiga människor”.
– Det är en helt ny situation att möta utsatta i rollen som sakkunnig, säger Ellen, som fick tips om att vara volontär av Erik Andersson, jurist på Rådgivningsbyrån, när han föreläste under en kurs i asylrätt. Det är också han som ytterst står för råden till dem som söker hjälp.

Hittills har tre volontärer i Umeå träffat tio personer som vill ha hjälp i sin asylprocess. De flesta har fått tre avslag på sin asylansökan och måste lämna Sverige om de inte hittar något verkställighetshinder. Hos många finns en misstro om att allt inte gått rätt till, så volontärerna lyssnar på deras berättelser och går igenom alla handlingar. Sedan rådgör de med juristen på Rådgivningsbyrån innan de träffar personerna igen.
– Människan Celin vill hjälpa, men den mer fyrkantiga juristen måste leverera ”så här ser det ut” på ett så bra sätt som möjligt, säger Celin, som började läsa juridik efter att ha varit aktivist i migrationsfrågor i flera år.

Både Ellen och Celin är glada att rådgivningen sker tillsammans med Svenska kyrkan så de kan hänvisa vidare till andra personer för stöd och samtal.

Fler artiklar ur Spira

1. Dubbla regnbågsmässor under årets pride

Publicerad 12 september 2024

Föreläsningar, prideparad och regnbågsmässor. Snart är det Umepride, även i Svenska kyrkan!

2. Här kan du prova beach och pingis

Publicerad 12 september 2024

Väckte sommarens OS-succéer en längtan efter beachvolleyboll och bordtennis? Testa med Vän i Umeå!

3. Anställda i kyrkan vill köpa hotad skog

Publicerad 12 september 2024

Sveriges gammelskogar är få och hotas av avverkning. Därför startar föreningen Tro & Skog en insamling för att rädda skog från avverkning.

4. ”Det kyrkan gjort för mina barn är otroligt”

Publicerad 12 september 2024

I somras konfirmerades Magnus Fröberg. En samtalsgrupp med andra föräldrar till konfirmander visade sig vara oväntat intressant.

5. Hantverk fångar in kärnan i tron

Publicerad 12 september 2024

Sommarkaféet på Backen lockar både med fika och möjlighet att tälja i trä. Diakon Erik Hansson visar grunderna och funderar på varför skapande passar i kyrkan.