Firar allas lika värde

Nyhet Publicerad Ändrad

I år är det tio år sedan Sverige fick samkönade vigslar. Svenska kyrkan i Umeå firar genom att även i år bjuda in till drop in-vigsel i samband med Pride.

– Kyrkan har en lång historia av förtryck av hbtq-personer, så vi behöver fira att vi har tagit ett viktigt steg på vägen, säger Susanne Dahl, präst i Kyrkan på Campus.

Den 1 maj 2009 trädde en könsneutral äktenskapslagstiftning i kraft i Sverige och samkönade par fick gifta sig borgerligt. I oktober samma år beslutade kyrkomötet om kyrklig samkönad vigsel i Svenska kyrkan.

– Det är klart att beslutet har gett legitimitet åt samkönad kärlek. De senaste tio åren har alltmer handlat om att syna och utmana begränsande heteronormer och lära oss hur vi kan tala om kärlek och sexualitet på ett sätt som inkluderar alla, säger Susanne, som är en del av regnbågsgruppen som medverkar i Umepride 27–29 september. Det är tionde året i rad som Svenska kyrkan i Umeå deltar.

– Att vi människor och vår kärlek har många färger är vackert och viktigt att både synliggöra och fira. Grunden i vår kristna tro är att alla är skapade till Guds avbild och har ett okränkbart värde och en rätt att öppet få vara de vi är, säger Susanne.

Text: Ulrika Ljungblahd

Drop in-vigsel

Fredag den 27 september i Umeå stads kyrka.

Läs mer på dropinvigsel.se