Kyrkans hus med kyrksal till vänster och samlings- och verksamhetslokaler i huskroppen till höger.
Foto: Lina Eriksson

EFS-förening tar över Kyrkans hus i Yttersjö

Nyhet Publicerad

Svenska kyrkan i Umeå säljer Kyrkans hus i Yttersjö till EFS missionsförening i Yttersjö. Det beslutade kyrkorådet den 11 juni.

– Det är väldigt glädjande att den kyrkliga verksamheten kan fortsätta i bygden, säger Leif Hognert, ordförande i kyrkorådet.

EFS-föreningen i Yttersjö tar över fastigheten den 1 augusti 2020.

– Det känns fantastiskt! Nu kan vi fortsätta bygga gemenskap i byarna, säger Sara Sandström, ordförande i EFS missionsförening i Yttersjö.

I höst planerar föreningen bland annat gudstjänster, sångkör, vardagsmiddagar och scouting. Allt sker på ideell basis, så verksamheten kommer att påverkas av vilka personer som engagerar sig och vad människor i bygden efterfrågar.

Kyrkans hus i Yttersjö invigdes i februari 2006.

Kyrkofullmäktige beslutade i november 2019 att avyttra Kyrkans hus i Yttersjö, som en del av nödvändiga kostnadssänkningar.