Foto: Tore Häggström

Neutral begravningslokal Valhall

För större begravningssällskap finns den neutrala begravningslokalen Valhall i Ersboda Folkets hus att tillgå, med plats för upp till 300 personer.

Om du vill använda den här lokalen för en begravningsceremoni bokas den kostnadsfritt via kyrkogårdsexpeditionen, se kontaktuppgifter nedan.

Ljus- och ljudanläggning finns i lokalen. För mer information se Ersboda Folkets hus hemsida: www.ersbodafolketshus.se

Kyrkogårdsexpeditionen

Öppettider 10-12 och 13-14:30 (helgfria vardagar)

Telefon 090-200 25 20
E-post umea.kyrkogardsexp@svenskakyrkan.se

Postadress Kyrkogårdsexpeditionen, Box 3184, 903 04 Umeå
Besöksadress Sandbackavägen 55

Norra kyrkogården med Heliga korsets kapell och trons kapell

Platser för begravningsceremonier

Alla som är folkbokförda i Sverige har rätt till en kostnadsfri lokal för begravningsceremoni när de avlidit. Här kan du läsa mer om de lokaler och platser som kyrkogårdsförvaltningen i Umeå erbjuder.

Planera en begravning

När en anhörig ska begravas är det ofta rätt många val att göra. Så långt det är möjligt ska den avlidnes önskemål uppfyllas, annars beslutar närmast anhöriga.

När någon dör

Mötet med döden utgör en av människans svåraste livskriser.