Foto: Hanna Hummelbo

Swisha kollekten

Ordet kollekt kommer av latinets ”insamling” och har förekommit i kyrkan i flera hundra år. Du kan swisha ditt bidrag till gudstjänstens kollekt.

Kollektändamål

Kollektändamål, alltså var kollekten går, meddelas vid gudstjänsten. Den tillfaller till exempel Act Svenska kyrkan (internationella biståndsarbetet), kyrkans lokala arbete bland dem som hamnat vid sidan av samhällets sociala skyddsnät och annan viktig kyrklig verksamhet. Ibland tas kollekt upp till andra organisationer som är till stöd och hjälp för människor.

Du swishar din kollekt till församlingen som gudstjänsten firas i.

Här är swishnumren till de fyra församlingarna:

Töreboda församling:

Fägre församling:

Hova-Älgarås församling:

Fredsberg-Bäcks församling:

Bidraget avidentifieras. Register över givare får inte föras.

Går kollekten till Act Svenska kyrkan kan du swisha direkt till deras swishnummer:
900 12 23.

SWISH – VAD ÄR DET?

Swish är en mobiltjänst för privatpersoner och företag. Kontakta din bank om hur du ansluter dig. Du betalar genom en en app i din smartphone.

SWISH – KOM IGÅNG

Du anmäler dig till Swish via din internetbank på din dator eller mobiltelefon. Där kopplar du ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer. För att kunna skicka pengar behöver du ladda ner Swish-appen "Swish-betalningar" och "BankID säkerhetsapp".

Mer information på www.getswish.se