Läs om det som är aktuellt i pastoratet just nu.

Öppen kyrka

Med anledning av trafikolyckan utanför Töreboda på fredagmorgonen så var Töreboda kyrka öppen för ljuständning, samtal och stöd till 21.45 under fredagkvällen. Mötesplatser finns även under lördag och söndag.

Kalender

Här finns en kalender över det som händer i Töreboda pastorat och är öppet för alla.

Aktuellt på kyrkogårdarna

Församlingsinstruktionen

är pastoratets främsta måldokument och förnyas var fjärde år. Här kan du läsa den som gäller 2024-2028.

Facebook-sida

Här hittar du pastoratets facebook-sida. Du behöver inte ha ett konto på Facebook för att se innehållet.

Här hittar du pastoratets Instagramsida, där bilder och filmer från verksamheten läggs ut. Du behöver inte ha ett konto på Instagram för att se innehållet.

Annat i Töreboda pastorat

Konfirmand

Konfirmationen är ett erbjudande till dig som är nyfiken på livet och vill veta mer om kristen tro och vad den kan betyda för dig.

Gå, lunka, spring för Världens Barn 8 okt

Tisdag 8.30-15.00 i Hova. Tipspromenad, start i Riddarparken. Fika bjuds på av Hova Matmarknad. Valfri startavgift till Världens Barn.

Föredrag 8 oktober

Tisdag 19.00 i Töreboda församlingshem. ”Hur jobbar Act Svenska kyrkan i Israel och Palestina?” med Mia Wålsten. Fika från 18.30.

"Lär känna din kyrka" 15 okt

Tisdag 15 oktober 18.00 i Fägre kyrka. Kyrkans historia och kultur. Kaffe och andakt.

Musikcafé 19 oktober

Lördag 15.00 i Fägregården. Herr & Fru Hackspett. Tema: Lill-Babs och Lasse Berghagen. Fika till förmån för Act Svenska kyrkan, Svenska kyrkans internationella hjälparbete, som fyller 150 år.

Jubileum 20 oktober

Söndag 16.00 i Hova kyrka. Allemanskören i Hova fyller 20 år och firar med musikgudstjänst. Gun Palmqvist medverkar.

Mässa 3 nov

Söndag 11.00 i Töreboda kyrka. Då medverkar Saara Nisonen Öman som är violinist i Radiosymfonikerna och Stefan Andén Victor som är frilansbasist. Stefan är uppvuxen i Lerdala, men släkten kommer från Töreboda och Älgarås. De har gjort arrangemang till välkända melodier till den (lite udda) kombinationen fiol och elbas.

Sopplunch i Hova

Torsdagar 12.00-13.00 i Hova församlingshem jämna veckor och torsdagar (12.30) i Mokyrkan ojämna veckor. Intäkterna går till pastoratets lokala diakoniarbete. Start 19 september.

Café "Mellan Himmel & Jord"

Torsdagar 17.00-20.00, ojämna veckor, i Hova församlingshem. Start 26 september. Fika, samtal och en stilla stund på slutet. Kontakt: Maria Norberg, 0506-185 27.

Café Träffpunkt

Fika och umgås i Töreboda och Hova.

Lunchmusik

Njut av musik och baguette under lunchen i Töreboda kyrka.

Café Moholm

Mo församlingshem, jämna onsdagar 14.00-15.30. Start 18 september. Kontakt: Jane Bäckman, 070-685 29 22.

Fuktproblem i kyrkor

Bäcks och Fredsbergs kyrkor har stängts tillsvidare, pga fuktproblem. Utredning pågår. Frågor ställs till kyrkorådets ordförande Anders Benjaminsson, 070-845 21 06.

Lokalförsörjningsplanering

Svenska kyrkan gör löpande översyn av sitt fastighetsinnehav, och skapar nya modeller för planering och förvaltning av fastigheter och det gemensamma kulturarvet.

Vad betyder skylten?

Dessa skyltar betyder att gravrättsinnehavare till graven sökes. Har du sett en sådan här grön skylt på en grav du känner till, kontakta kyrkogårdsförvaltningen.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Ladda ner appen Kyrkan

En interaktiv kyrka. spela på orgeln, häll vatten i dopfunten eller måla ett kyrkfönster. Appen är gratis och innehåller ingen reklam. Passar barn i förskoleåldern.

Är din gravsten säker?

En gravsten är tung och kan orsaka olyckor om den välter. Därför arbetar kyrkogårdsförvaltningen för att säkra alla gravstenar.