Till innehållet Till undermeny
Lyssna

Svenska teologiska institutet

Ett studieinstitut i Jerusalem med inriktning på religionsteologi, ekumeniska relationer och möten mellan människor med olika trostillhörighet.

Vår verksamhet

Grupp- och studiebesök

Svenska teologiska institutet är en resurs för hela Svenska kyrkan. Vi hjälper er att planera en församlingsresa eller ett studiebesök för konfirmander, arbetslag, studiegrupper och förtroendevalda.

Kurser och föreläsningar

Svenska teologiska institutet erbjuder varje år kurser och öppna föreläsningar i egen regi eller i samarbete med andra. Vi står också värd för universitet och folkhögskolor som förlägger delkurser i bibelvetenskap, judaistik och religionsteologi hit.

Gudstjänst och församlingsliv

Den svenska församlingen i Jerusalem är en del av Svenska kyrkan. Vi firar våra gudstjänster i Birgittakapellet på Svenska teologiska institutet. Välkommen att dela vår gemenskap!

Vi skräddarsyr reseprogram

Svenska teologiska institutet har lång erfarenhet av att lägga upp kortare och längre kurser och besök, alltid med fokus på möten och lärande över gränser.

Välsigna äktenskapet

Ni som har gift er borgerligt kan få kyrklig välsignelse i det vackra Birgittakapellet på institutet. Hos oss kan ni också förnya era äktenskapslöften.

Tabors hus – Beit Tabor

Svenska teologiska institutet är beläget i Beit Tabor. Det är ett av Jerusalems äldsta hus utanför den gamla stadsmuren och är öppet för besökare.

Aktuellt

1. "Stanna inte borta för länge"

Publicerad 29 september 2024

Uppmaningen kommer från både kristna, judiska och muslimska företrädare här i Israel och Palestina och riktar sig till oss alla, skriver STIs direktor Anna Hjälm.

2. STI fortsätter hålla öppet

Publicerad 21 november 2023

Lokala grupper fortsätter att mötas på institutet och enskilda besökare är välkomna att höra av sig och boka besök. Gudstjänster firas tillsammans med den engelskspråkiga lutherska församlingen i Gamla stan.

3. Svenska kyrkans biskopar vädjar om fred

Publicerad 7 november 2023

I ett uttalande uttrycker biskoparna i Svenska kyrkan medkänsla med medmänniskor i Israel och Gaza som drabbats av terror, våld och krigshandlingar, för de som dödats och skadats och alla som sörjer.

4. Ny bok: Pilgrimsfärd för rättvis värld

Publicerad 28 augusti 2023

Boken "Pilgrimsfärd för rättvis värld" är lika mycket en guide för pilgrimsresan till Jerusalem som en reportagebok för den som vill förstå hur det är att vara kristen i en vardag präglad av ockupation.

5. Skandinavisk gudstjänst

Publicerad 21 mars 2023

Välkommen att fira skandinavisk gudstjänst med efterföljande hygge i Redeemer Church, Jerusalem på Vårfrudagen den 25 mars.