Svenska teologiska institutet

Ett studieinstitut i Jerusalem med inriktning på religionsteologi, ekumeniska relationer och möten mellan människor med olika trostillhörighet.

”Stanna inte borta för länge!”

Uppmaningen kommer från både kristna, judiska och muslimska företrädare här och riktar sig till oss alla. I tider av kris och krig är känslan av att vara bortglömt ofta stark. Att ingen utanför vet. Att ingen utanför bryr sig om vad som sker här.

Just nu är Jerusalem, Israel och Palestina utmanande, om än inte omöjliga, platser att resa till. Men det kommer andra tider, tider då besök kommer att vara både efterlängtade och nödvändiga.

Så stanna inte borta för länge. Planera er resa hit fasta i hoppet om en dag när vi återigen kan mötas.

Grupp- och studiebesök

Svenska teologiska institutet är en resurs för hela Svenska kyrkan. Vi hjälper er att planera en församlingsresa eller ett studiebesök för konfirmander, arbetslag, studiegrupper och förtroendevalda.

Kurser och föreläsningar

Svenska teologiska institutet erbjuder varje år kurser och öppna föreläsningar i egen regi eller i samarbete med andra. Vi står också värd för universitet och folkhögskolor som förlägger delkurser i bibelvetenskap, judaistik och religionsteologi hit.

Gudstjänst och församlingsliv

Den svenska församlingen i Jerusalem är en del av Svenska kyrkan. Vi firar våra gudstjänster i Birgittakapellet på Svenska teologiska institutet. Välkommen att dela vår gemenskap!

En man och två pojkar på väg till Klagomuren.

Vi skräddarsyr reseprogram

Svenska teologiska institutet har lång erfarenhet av att lägga upp kortare och längre kurser och besök, alltid med fokus på möten och lärande över gränser.

Välsigna äktenskapet

Ni som har gift er borgerligt kan få kyrklig välsignelse i det vackra Birgittakapellet på institutet. Hos oss kan ni också förnya era äktenskapslöften.

Tabors hus – Beit Tabor

Svenska teologiska institutet är beläget i Beit Tabor. Det är ett av Jerusalems äldsta hus utanför den gamla stadsmuren och är öppet för besökare.

STI fortsätter hålla öppet

Publicerad:

Lokala grupper fortsätter att mötas på institutet och enskilda besökare är välkomna att höra av sig och boka besök. Gudstjänster firas tillsammans med den engelskspråkiga lutherska församlingen i Gamla stan.

Svenska kyrkans biskopar vädjar om fred

Publicerad:

I ett uttalande uttrycker biskoparna i Svenska kyrkan medkänsla med medmänniskor i Israel och Gaza som drabbats av terror, våld och krigshandlingar, för de som dödats och skadats och alla som sörjer.

Ny bok: Pilgrimsfärd för rättvis värld

Publicerad:

Boken "Pilgrimsfärd för rättvis värld" är lika mycket en guide för pilgrimsresan till Jerusalem som en reportagebok för den som vill förstå hur det är att vara kristen i en vardag präglad av ockupation.

Skandinavisk gudstjänst

Publicerad:

Välkommen att fira skandinavisk gudstjänst med efterföljande hygge i Redeemer Church, Jerusalem på Vårfrudagen den 25 mars.

Dr. Emma Polyakov: Statement on the 2022 Krister Stendahl Research Fellowship

Publicerad:

It is with great gratitude that I reflect on my experience as the first Krister Stendahl Research Fellow at the Swedish Theological Institute. At the invitation of Rev. Dr. Maria Leppäkari, director of the Swedish Theological Institute from 2015-2022, I was honored to serve as the inaugural Krister Stendahl Research Fellow, and to be in residence in Jerusalem in February, March, and April of 2022.