En ung flicka med långt hår och vit klänning böjer sig ner över en dopfunt.
Foto: Magnus Aronson, Ikon

Dop

Dopet är en glädjehögtid. Det är festen som vi firar för att en ny människa hälsas välkommen in i gudsgemenskapen och i många fall välkommen till livet, till familj och släkt. Genom dopet blir man en del av Kristi världsvida kyrka och därmed också medlem i Svenska kyrkan.

Dopet är Guds gåva till oss människor och en del i vår kristna identitet, som vi bär med oss hela livet. Som tecken på Guds gåva får alla som döps ett ljus med sig hem, som visar på Guds eviga ljus som nu brinner inom oss.

> Boka dopet direkt på webben

Välkommen att boka dop i våra kyrkor och kapell:

Kista kyrka: lördagar kl 13.00, 14.00 eller 15.00. Alla för enskilda dop.

Spånga kyrka: lördagar kl 13.00, 14.00, 15.00 eller 16.00. Dessa tider är för enskilda dop. Dessutom erbjuder vi dopmöjlighet i samband med söndagsgudstjänst kl 11.00 vissa söndagar, alternativt efter söndagens huvudgudstjänst.

Spånga församlingshus: kontakta bokningen för att boka dop i församlingshuset.

Kontakta församlingsexpeditionen, tel. 08-505 990 01 för vidare information om dopmöjligheter.

Bokningen - Spånga-kista församling

Bokning (dop, vigsel, begravning och lokaler)

E-post: spanga-kista.forsamling@svenskakyrkan.se
Postadress: Spånga-Kista församling, Box 8096, 163 08 SPÅNGA

Telefontider:

Måndag 9-12, 13-15
Tisdag 9-12, 13-15
Onsdag 9-12, 13-15
Torsdag 13-15
Fredag 9-12

Tidig stängning och stängt

Dag före afton och dag före röd dag stänger vi 12.
Kläm­dagar är bokningen stängd.

Kontakt utanför kontorstid

Det går alltid att nå oss via e-post. Vi svarar inom ett par arbetsdagar.

Dopklänningar

Du kan låna dopklänning av församlingen, om du önskar. Vi har ett tiotal, i olika storlekar och karaktärer, som du kan välja mellan. Berätta dina behov i samband med bokningen.

Dopkaffe/Dopkalas

Du kan också boka lokal för dopkaffe/dopkalas. Är dopet i Spånga kyrka kan vi erbjuda Spånga prästgård eller Rättargården. Sker dopet i Kista kyrka finns församlingslokalerna i direkt anslutning till själva kyrkan. Vissa begränsningar kan förekomma.

Döper du hos oss och lånar lokal, bjuder vi på kaffe och tårta till dopkalaset.

Mer information får du i samband med din bokning av dopet.