Flera olika tårtdekorationer till bröllop står på ett bord.
Foto: Ulrika Robsarve /Ikon

Vigsel

Vigselakten har en dubbel funktion. Dels får de som gifter sig Guds välsignelse över sitt äktenskap och dels blir äktenskapet juridiskt giltigt.

Vigselaktens grundtanke är att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund. Detta uttrycks genom läsning av bibelord, brudparets löften ”inför Gud och i församlingens närvaro”, bön över ringarna och välsignelse över brudparet.

Den som tillhör Svenska kyrkan har rätt att få vigas i Svenska kyrkans ordning. Det räcker om en av er är medlem så är ni välkomna att vigas i någon av våra kyrkor. Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan.

Vigseltider

Spånga kyrka lördagar kl 16.00

Kista kyrka
lördagar kl 13.00, 14.00 eller 15.00

Ta kontakt med bokningen för att boka vigsel.

Välsignelse

Är ni gifta enligt en annan kyrkas ordning eller har gift er borgerligt, kan ni få en välsignelse över ert äktenskap. Dessa välsignelser sker vid någon av våra förrättningstider på lördagar i kyrkan, se ovan, eller eventuellt vid annat tillfälle.

Ta kontakt med bokningen för att boka välsignelse.

En kvinna sitter med datorn vid skrivbordet och pratar i mobiltelefon.

Bokning

Boka tid för dop, vigsel eller begravning, hyra en lokal eller andra frågor om Spånga-Kista församlings lokaler.