Vuxendop

I Svenska kyrkan praktiseras både barndop och vuxendop. Det är alltså aldrig försent att döpas, hur gammal man än är!

Dopet är ett löfte om att Gud finns där för mig, trots mina brister och tillkortakommanden. Dopet gäller hela livet och är löftet om att jag är älskad av Gud varje dag.

Dopet kan ske i en särskild dopgudstjänst eller i samband med söndagens gudstjänst, i kyrkan eller utomhus i en sjö. Det sistnämnda är vanligt i samband med konfirmationsläger.

Kontakta oss!
Välkommen att boka tid för dop eller ta kontakt med någon av våra präster om du är intresserad av att veta mer. Vi erbjuder även vuxenkonfirmation.

Dopfadder

En fin del av doptraditionen är att utse en eller flera faddrar till den döpte. Det innebär bland annat att den döpte får stöd genom livet i tankarna kring tro och liv.