Foto: Magnus Aronson/IKON

Vad händer före och efter begravningen?

Här kan du läsa mer om vad som händer tiden före och efter begravningen.

När en läkare har konstaterat dödfallet och skrivit ut ett dödsorsaksintyg transporteras kroppen till bårhuset på Universitetssjukhuset. Kroppen förvaras sedan på bår i bårhusets kylrum. Bårhuset har ett avskedsrum där det finns möjlighet att ta farväl.

Det är också på bårhuset svepningen görs av begravningsentreprenör eller anhöriga. Vid svepningen görs den döde i ordning och läggs i kistan. Kistan transporteras sedan till bisättningslokalen, som kan vara en kyrka, ett kapell eller ett krematorium. Det finns också möjlighet att ta farväl i bisättningslokalen eller i kyrkan eller kapellet före begravningsceremonin.

I krematoriet i Lilla Aska finns ett tvagningsrum som används för den religiösa tvagning av avlidna som är tradition inom islam.

Begravningslagen säger att kremering eller gravsättning ska ske inom en månad från dödsdatumet och att aska ska gravsättas inom ett år efter kremeringen. När kistan gravsätts i jorden på en kyrkogård sker gravsättningen vanligtvis i anslutning till begravningsceremonin. Vid kremering gravsätts urnan senare i en urngravplats, askgravplats eller askgravlund. Om askan ska gravsättas i en minneslund används ingen urna. Aska förvaras då i en påse av bilogiskt nedbrytbart material som också placeras i minneslunden.

Läs mer om skillnaden mellan de olika gravskicken här.