Foto: Jenny Sigeman/IKON

Begravning icke medlem

Här finns information om begravning för den som inte är medlem i Svenska kyrkan.

Begravningsavgift

Alla som är folkbokförda i Sverige och har en kommunalt beskattningsbar inkomst betalar en begravningsavgift.

I begravningsavgiften ingår:

Gravplats eller motsvarande under en tid av 25 år.
Gravsättning, d v s gravöppning, återfyllning och iordningställande av en öppnad grav.
Transporter från det att Svenska kyrkan tagit över ansvaret för stoftet till dess att gravsättning skett.
Kremering.
Lokal för förvaring och visning av stoftet.
Lokal för begravningsceremoni.
Skötsel av kyrkogårdens allmänna ytor.

I begravningsavgiften ingår inte:

Kista och svepning
Transport av kistlagt stoft från hem/sjukhus till anvisad lokal hos Svenska kyrkan för förvaring och visning av stoftet
Annonsering
Kistdekoration
Begravningsceremoni inklusive begravningsförrättare
Minnesstund
Urna
Tillverkning, montering och underhåll av gravsten eller annan fast gravanordning
Skötsel av gravplats

Borgerlig begravning

En borgerlig begravningsceremoni kan utformas enligt egna önskemål. Det är inget krav på att man måste anlita en borgerlig begravningsförrättare utan anhöriga kan själva genomföra akten. Om de anhöriga önskar en borgerlig begravningsförrättare kan kommunen och begravningsbyråerna lämna upplysningar om det. Man kan också välja att inte ha någon begravningsceremoni alls.

I Linköpings kommun är Uppståndelsens kapell och samtliga begravningskapell i Lilla Aska lämpliga för borgerliga begravningar utan religiösa symboler.

Begravning enligt annat samfunds/annan religions ritual

Om den avlidne tillhört ett annat kristet samfund eller en annan religion är det dit de anhöriga vänder sig för en religiös begravningsceremoni.

Begravning i Svenska kyrkan för den som inte är medlem

Enligt begravningslagen ska den avlidnes önskemål kring begravning och gravsättning respekteras.

Det betyder att en begravningsgudstjänst i Svenska kyrkans ordning för någon som inte är medlem endast kan komma ifråga om det finns synnerliga skäl. Det är pastoratets kyrkoherde som fattar beslut i frågan.

Dödsboet står då för alla kostnader för begravningsgudstjänsten med präst, kyrkomusiker och vaktmästare samt eventuell kistbärning från kyrkan till gravplatsen.