Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Begravning medlem

Här finns information om begravning för medlemmar i Svenska kyrkan.

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst där vi överlämnar den som har dött i Guds händer. I gudstjänsten kan vi också tacka för vad den döde betytt för oss och be om förlåtelse för det som inte blev som det var tänkt.

Begravningsavgift och kyrkoavgift

Begravningsavgift och kyrkoavgift är två olika saker. Alla som är folkbokförda i Sverige och har en kommunalt beskattningsbar förvärvsinkomst betalar begravningsavgift.

I begravningsavgiften ingår:

Gravplats eller motsvarande under en tid av 25 år.
Gravsättning, d v s gravöppning, återfyllning och iordningställande av en öppnad grav.
Transporter från det att Svenska kyrkan tagit över ansvaret för stoftet till dess att gravsättning skett.
Kremering.
Lokal för förvaring och visning av stoftet.
Lokal för begravningsceremoni.
Skötsel av kyrkogårdens allmänna ytor.

I begravningsavgiften ingår inte:

Kista och svepning
Transport av kistlagt stoft från hem/sjukhus till anvisad lokal hos Svenska kyrkan för förvaring och visning av stoftet
Annonsering
Kistdekoration
Begravningsceremoni inklusive begravningsförrättare
Minnesstund
Urna
Tillverkning, montering och underhåll av gravsten eller annan fast gravanordning
Skötsel av gravplats

Vad ingår i kyrkoavgiften?
Som medlem i Svenska kyrkan betalar du också en kyrkoavgift. Den täcker begravningsgudstjänsten med präst, kyrkomusiker och vaktmästare samt kistbärning från kyrkan till gravplatsen.

Praktiska förberedelser

Dödsboet ansvarar för de praktiska förberedelserna inför en begravning. Det vanligaste är man tar hjälp av en begravningsbyrå som samordnar arbetet och bl a kontaktar oss för att boka begravningsgudstjänst och gravsättning.

De anhöriga och prästen planerar begravningsgudstjänsten tillsammans. Svenska kyrkans ordning är alltid grunden och sedan kan gudstjänsten göras extra personlig på flera sätt, t ex genom val av psalmer, musik och textläsning. Bårtäcke, ett vackert tyg som täcker kistan under begravningsgudstjänsten, finns att låna utan kostnad i våra kyrkor i Skeda, Nykil och Ulrika.

Vad får man göra själv?

Det kan kännas bra att vara delaktig i arbetet inför och under begravningen och det finns flera saker anhöriga själva kan göra:

Ordna med svepning.
Använda eget bårtäcke och dekorera kistan samt placera ut blommor.
Bära och sänka kistan.
Hjälpa till i kyrkan eller kapellet.
Ta med "egen" jord till begravningsaktens överlåtelse.

Efter samråd med pastoratets kyrkogårdförvaltning får man också:

Tillverka kista eller urna (enligt särskilda krav på material och mått).
Placera föremål i kistan eller urnan (enligt gällande säkerhetsbestämmelser).

Det här får man inte göra själv

Förvara aska i hemmet.
Dela aska (särskilda skäl för undantag finns).
Öppna grav på allmän begravningsplats.
Låta gravsätta utan gravsättningsintyg från Skatteverket.
Låta gravsätta utan tillstånd från gravrättsinnehavaren.
Gräva ner eller strö aska i minneslund.
Strö eller gräva ner aska på annan plats än begravningsplats utan tillstånd från länsstyrelsen.
Låta flytta gravsatt stoft eller aska (särskilda skäl för undantag finns).

Bårtäcke

Många väljer idag en enklare kista och att täcka den med ett bårtäcke under begravningsgudstjänsten. I pastoratet har vi tre bårtäcken du får låna utan kostnad när du ordnar en begravning hos oss.

Vi är rädda om våra handvävda bårtäcken och därför är det inte tillåtet att ha blommor och levande ljus på kistan när bårtäcke används.

Asksarkofag

Om en aska ska gravsättas i minneslund används ingen urna. Under urnakten kan man då lägga påsen med aska i en asksarkofag. I pastoratet finns en asksarkofag  av trä som är tillverkad av Peter Broman, förtroendevald i Nykil-Gammalkils församling.

Här nedanför finns bilder på våra bårtäcken och asksarkofagen. Där finns också en bild på ett mindre kläde som kan användas på bordet vid urnakter. Klädet är sytt av Astrid Magnusson och var utsprungligen en del av bårtäcket i Ulrika kyrka.

Gravrätt och gravskick

Det finns flera alternativ när det gäller gravsättning.