Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Tillsyn över begravningsverksamheten

Länsstyrelserna ansvarar för tillsynen över begravningsverksamheten. Det sker bl a genom begravningsombuden.

Med ordet ”begravningsverksamheten” menas det som samhället ansvarar för när någon avlider och som täcks av den begravningsavgift alla betalar, oavsett om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte.

I Linköpings Kommun ansvarar Svenska kyrkan för begravningsverksamheten på uppdrag av staten. Tillsynen sker genom begravningsombud som bl a ska granska hur församlingar och pastorat tar tillvara intresset hos de personer som inte tillhör Svenska kyrkan.

En annan uppgift för begravningsombuden är att hålla kontakt med andra trossamfund för att fånga upp deras önskemål kring begravningsverksamheten och sedan förmedla önskemålen vidare till Svenska kyrkan eller kommunen.

Uppdraget som begravningsombud i Slaka-Nykils pastorat är f n vakant.