Foto: Jenny Sigeman/IKON

Begravningsavgiften

Vad ingår och vad ingår inte i den begravningsavgift vi alla betalar?

Alla som är folkbokförda i Sverige och har en kommunalt beskattningsbar inkomst betalar begravningsavgift.

I begravningsavgiften ingår:

Gravplats eller motsvarande under en tid av 25 år.
Gravsättning, d v s gravöppning, återfyllning och iordningställande av en öppnad grav.
Transporter från det att Svenska kyrkan tagit över ansvaret för stoftet till dess att gravsättning skett.
Kremering.
Lokal för förvaring och visning av stoftet.
Lokal för begravningsceremoni.
Skötsel av kyrkogårdens allmänna ytor.

Begravningsavgiften finansierar också det som direkt hör samman med begravningsplatserna, till exempel administration, anläggning av nya begravningsplatser samt vård och bevarande av kulturhistoriskt särskilt värdefulla gravplatser.

I begravningsavgiften ingår inte:

Kista och svepning
Transport av kistlagt stoft från hem/sjukhus till anvisad lokal hos Svenska kyrkan för förvaring och visning av stoftet
Annonsering
Kistdekoration
Begravningsceremoni inklusive begravningsförrättare
Minnesstund
Urna
Tillverkning, montering och underhåll av gravsten eller annan fast gravanordning
Skötsel av gravplats