Foto: Joakim Carlström/IKON

Vigsel

Vi gifter oss med en önskan om att leva livet tillsammans inför Gud och oss själva - en Kärlekens Fest!

...men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

1 Kor. 13:11

Löftet för livet

Genom vigseln förenas två personer som älskar varandra  i äktenskapet.
Det är ett uttryck för parets gemensamma vilja till trohet  och ansvar för relationen.
Ett löfte om att vilja satsa helhjärtat på varandra.

Borgerlig eller kyrklig vigsel har samma juridiska giltighet.

I den kyrkliga vigseln ber prästen, brudparet , församlingen eller vittnena om Guds välsignelse över äktenskapet.

När man fattar ett av livets viktigaste beslut räknar man också med  Gud  - en kosmisk kärlek.
Det ger en ytterligare dimension till denna stora och viktiga stund i livet.

Löftena man ger är en bekräftelse på bådas vilja att dela resten av livet med varandra. När vardagen kommer, är vigseln ett stöd och ett gemensamt minne att glädjas över.

Den kyrkliga vigseln sker oftast i kyrkan, men annan plats är också möjlig.
En enklare vigsel   med  bara två vittnen eller en vigsel med många gäster kan vara lika stämningsfull.

Efter bokning av vigsel tar prästen kontakt i god tid för att samtala om vigselgudstjänstens utformning, och annat som är viktigt att samtala omkring så att vigseln  blir så personlig och minnesvärd som möjligt.

Minst en av paret ska vara medlem i svenska kyrkan, och vigseln är kostnadsfri.

En hindersprövning som skatteverket ombesörjer erfodras.

Vigsel och välsignelseakt

Roslagens västra pastorat erbjuder förutom vigsel också en välsignelseakt av borgerligt ingånget äktenskap eller registrerat partnerskap.

En vigsel eller välsignelseakt kan ske i någon av församlingens fyra kyrkor, i församlingsgårdens kapell eller på Prästängen. Boka gärna i god tid, då det särskilt under sommaren kan vara många som vill gifta sig.

Om ni ska ha en fest efter vigseln finns lokaler att hyra, läs vidare under rubriken Kyrkor och Församlingshem i menyn. Det finns också brudkronor att låna. Dessa presenteras med bild på annan sida.

Bra att veta

Innan vigseln/välsignelseakten tar prästen kontakt för ett samtal som gärna äger rum i den aktuella kyrkan. Till det samtalet är det bra att man tar med intyget om hindersprövning. För att få detta vänder man sig till Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader.

Vill du ha hjälp med att välja musik? Kontakta någon av våra musiker för förslag.

Tillhör du en församling i vårt pastorat men vill gifta dig i en kyrka någon annanstans? Kontakta då den församlingen för bokning av kyrka. Som medlem i Svenska kyrkan har du rätt till vigsel och välsignelseakt i vilken församling som helst i landet.

Här kan du läsa mer om vigsel i Svenska kyrkan.

Har du frågor kring bröllop eller vill du boka tid för vigsel?

Alla kontaktuppgifter du behöver till oss hittar du i rutan nedan.
Välkommen!

roslagens västra pastorat

Telefon: Växel 0175-748 00

Mail:
roslagensvastra.pastorat@svenskakyrkan.se
Pastorsexpedition Rimbo
Måndag, tisdag, torsdag och fredag 9.30-12.00.
Besöks- och postadress: Uppsalavägen 10, 762 41 Rimbo

Pastorsexpedition Hallstavik
Måndag, tisdag, torsdag och fredag 9.30-12.00.
Besök efter överenskommelse.
Besöks- och postadress: Almerska vägen 6, 763 34 Hallstavik

Fakturaadress
Roslagens västra pastorat
Referens:
Fack 77801702
Box 15018
750 15 Uppsala

Swisha till oss:
Kollekt 123 038 90 72
(ange alltid vilken kyrka kollekten avser.)