Foto: Jonas Simu

Övertorneå församling

Kyrkoherden om arbetet efter branden av Hietaniemi kyrka

Det har snart gått ett halvår sedan Hietaniemi kyrka brann ner och processen efter branden har varit i gång i stort sett sedan dess.

Någon sitter och antecknar i ett block.

Alpha i Svanstein

Under våren kommer vi köra en Alphakurs i Svanstein, Alpha är en grundkurs i kristen tro, som bygger på en måltid, ett föredrag och öppna samtal.

Hietaniemi kyrka, branden och arbetet vidare

Kyrkan och klockstapeln brann ner natten den 26 september 2023. Hietaniemi kyrka var en kyrka i socknens södra delar. Den intilliggande Kyrkstugan används nu som tillfällig gudstjänstlokal i Hietaniemi.

Samtal intill Hietaniemi kyrka.

En viktig dag fylld av känslor

I samband med att Sannings- och försonings kommissionen för tornedalingar, kväner och lantalaiset hade sitt slutsymposium den 15 november, träffade biskop Åsa Nyström och kyrkoherde Heli Pruikkonen kulturminister Parisa Liljestrand på platsen där Hietaniemi kyrka tidigare stod.

Orgelmusik på Youtube

Från den 6 till den 9 november spelade organisten Riccardo Gnudi in orgelmusik från 1600- och 1700-talen i Övertorneå kyrka.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Aktuellt från Svenska kyrkan

Prenumerera via RSS

Vappusima

Publicerad:

Pääsiäisen jälkeen mennään kohti kevättä. Siman resepti tulee Torshällasta - ole hyvä!

Lusikkaleivät pääsiäiseksi

Publicerad:

Resepti on Pirjo Lyytiseltä, joka oli 1990-luvulla pappina ruotsinsuomalaisessa työssä Nyköpingissä. Pirjon perheessä Siilinjärvellä tehtiin lusikkaleivät ainoastaan pääsiäiseksi, lusikkaleivän muotohan muistuttaa pääsiäismunaa. Ja lusikkaleipien väliin heillä laitettiin aina keltaista appelsiinimarmeladia.

Teskedskakor till påsk

Publicerad:

Receptet är från Pirjo Lyytinen som var präst i den sverigefinska verksamheten i Nyköping under 1990-talet. I Pirjos familj i Siilinjärvi gjorde man teskedkakor endast till påsk, formen påminner ju om påskägg. I hennes familj fyllde de kakorna med gul apelsinmarmelad.

Varför känns det som att denna stund redan har varit?

Publicerad:

Jag lever i tiden – i det förflutna, nutiden och framtiden. Vad är min del i tiden och tidens i mig?

Miksi hetki, jota elän, tuntuu jo menneen?

Publicerad:

Elän ajassa – menneessä, nykyisessä ja tulevassa. Mikä on minun osuuteni ajassa ja ajan osuus minussa? Kuljenko menneisyydessä, jota ei enää ole, vai matkaanko kohti tulevaisuutta, jota ei vielä ole? Miksi hetki, jota elän, tuntuu jo menneen?