Dop

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj. Det är också en fin tradition som går långt tillbaka i historien.

Du som vill att ditt barn ska bli döpt eller själv vill bli döpt är välkommen att ta kontakt med
Expeditionen på 0290-370 15
eller skicka in ditt önskeformulär (se längst ned på sidan).

Video för för de lite mindre, där förklara vi om Dopet . ”Lillebrors dop i kyrkan”

För dig som förälder kan dopet vara ett tecken på tacksamhet, att du har fått bli förälder till just denna lilla människa. I dopet får vi dela glädjen över det nya liv som Gud har skapat och över det förtroende vi fått. När ett barn döps ber vi att Gud ska vara nära barnet och skydda det.

I dopet säger prästen barnets namn högt och tydligt. Många tror därför att dopet bara är en namngivningscermoni. Men dopet rymmer så mycket mera. I dopet finns ett löfte om att Gud är med under livets alla dagar, oavsett vad som händer.

Själva dopet kostar ingenting. Det gäller både i den egna församlingen eller om man väljer att döpa någon annanstans. Ofta kan församlingen låna ut dopklänning och lokal för dopkaffe där släkt och vänner kan samlas efteråt.

Dopklänningen är oftast vit och det är renhetens färg. Att den är alldeles för lång för barnet är en symbol för att dopet är något att växa i. Att barnet har mycket kvar att lära sig om Gud och om sin tro.

Här kan du läsa mera om dopet

Önska tid för dop!

Vi har doptider lördagar och söndagar.
Lördagar:
Ovansjö kyrka, Storviks kyrka och Hammarby kapell. Udda veckor kl. 10.00 och kl. 13.00.

Järbo kyrka och Stensätrakyrkan jämna veckor kl. 10.00 och kl. 13.00.

Söndagar:
Det går bra att döpa sig i samband med en Gudstjänst eller Mässa.
Ovansjö kyrka: Udda veckor kl. 11.00.
Järbo kyrka: Jämna veckor kl. 16.00.

Önska tid för dop! Här kan du fylla i önskemål om dag och tid. När du skickat iväg dina önskemål kommer du att bli kontaktad av personal i församlingen för att boka in dopet. Det går också bra att boka via telefon. För eventuell bokning eller för mer frågor 0290-370 15.