Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Diakoni

Diakoni är Svenska kyrkans sociala verksamhet. Att värna varje människas rätt att leva ett värdigt liv.

Kyrkan vill vara en mötesplats där alla skall känna sig välkomna, oavsett, ålder, bakgrund, social tillhörighet och nationalitet.

Vi kommer i kontakt med människor som har det svårt.
Det kan vara stöd i sorg, hjälp vid missbruk och sociala problem.

Verksamheter

Livsstegen

12 steg till inre hälsa. Livsstegen är ett självhjälpsprogram för var och en som vill komma vidare i sitt liv. Du kanske vill komma tillrätta med ett problem, något som ligger mellan dig och livet. Du kanske vill fördjupa din livsvandring och växa. Ny grupp startar 8 februari kl. 17.30-19.00 i Järbo kyrka

Mer om diakoni

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Diakoni – kyrkans omsorg

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.

En kvinnlig diakon och en man sitter ner och samtalar.

Samtalsstöd

När livet är svårt kan du höra av dig till Svenska kyrkan och be att få prata med en präst eller en diakon. Det är kostnadsfritt och du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

200 starka berättelser om diakoni

Vad gör en diakon? I projektet Diakoni och välfärd har cirka 200 människor berättat om Svenska kyrkans sociala arbete. Här kan du ta del av ett par av berättelserna.

Ekonomiskt stöd i Ovansjö-Järbo pastorat

I Ovansjö-Järbo pastorat kan du som behöver söka ekonomiskt stöd från Blomsterfonden. Ekonomiskt stöd från Blomsterfonden ges som komplement till övriga samhällets stödinsatser.