Foto: Cecilia Ramäng

Bröllop

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Ett välsignat bröllop

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion. Kontakta din församling för att boka vigsel.

Ni kan välja kyrka

Ni har kanske funderat över i vilken kyrka, eller på vilken plats, ni vill gifta er. Kontakta den församling där ni vill gifta er. Det enklaste är att välja en kyrka i den församling där ni bor, och att den präst som är i tjänst viger er. Men det finns också möjlighet att gifta sig på en annan plats och ni kan önska att en speciell präst ska viga er.

Om ni vill gifta er på en annan plats än i en kyrka, till exempel vid havet, kan ni tala med prästen om det.

Vill du veta med om vigsel? Klicka på den här länken

Vill du boka tid för bröllop?

Ring expeditionen 0290-370 15 eller fyll i önskeformuläret nedan.

Tider för bröllop

Ovansjö kyrkaStorviks kyrka och Hammarby kapell.
Lördagar udda veckor kl. 16.00.

Järbo kyrka och Stensätrakyrkan jämna veckor kl. 16.00.

Video för de lite mindre, där vi förklarar om hur en Vigsel går till ”Vigsel i kyrkan”

Här kan du fylla i önskemål om dag och tid. När du skickat iväg dina önskemål kommer du att bli kontaktad av personal i församlingen för att boka in er vigsel.