Musik & Körer

Svenska kyrkan är Sveriges största arrangör av musikevenemang. Kyrkan står för hela en tredjedel (!) av konsertutbudet i landet och bidrar till ett levande kulturliv. Till alla våra konserter är det är fri entré, med möjlighet att ge en frivillig gåva som går till musikverksamheten i Ovansjö-Järbo pastorat.

Vill du sjunga i kör?

Gospelkören Joyvoice

Övar tisdagar kl. 18.00-20.00 i Stensätrakyrkan. Start: vecka 3 Körledare Nina Strang Brydewall tel. 072-506 78 48

Stensätrakyrkans kör

Välkommen till Stensätrakyrkans kör, van körsångare eller nybörjare? Alla får plats! Övar måndagar kl. 18.30-20.30 i Stensätrakyrkan. Start: vecka 3 Frågor och anmälan till Birgitta Hamberg, körledare tel. 072-506 78 34

Korallerna

Tillfällig paus men startar igen den 5 mars. Övar tisdagar 18.30-20.30 i Storviks kyrka

Körsång - får kroppen att må bra!

Att sjunga bidrar till flera bra saker i kroppen och sinnet! Körsång gör att du blir:

Gladare: När vi hör sång och musik så frigörs hormonet dopamin som sätter igång kroppens belöningssystem. Kroppen bildar också oxytocin som bildar harmoni och gör oss mer sociala.

Smartare: När du sjunger aktiverar du hjärnan då text, tempo och toner tillsammans ska tajmas in.

Mindre stressad: Blodtrycket och vilopulsen tenderar att sjunka hos de personer som sjunger tillsammans.

Friskare: Flera studier visar på att sjunga i grupp kan stärka kroppens immunförsvar.

Förbättrar din andning: Vid sång aktiveras stora muskelgrupper som kontrollerar andningen.

Visst är det fantastiskt?

Vi har körer för alla som vill sjunga, både van körsångare och nybörjare.

ORGELN – musikaliska strövtåg

Filmen som speglar orgelns historia, en tidsspegel som fått en självklar plats i kyrkan men också på andra arenor. En musikdokumentär som nyfiket tittar på orgelns historia, dess betydelse för människan, politiska aspekter, orgeln i populärkulturen och filmen. Och tar oss med på den spännande jakten efter det perfekta orgelsoundet. Orgeln inspirerar nya generationer av musiker och artister och ger inblickar i orgelns roll i dramatiska skeenden i historien. Organister i Svenska kyrkan som Hans Davidsson och Ulf Norberg såväl som artister som Kalle Moreaus, Martin Hederos och Anna von Hauswolff, berättar om sitt förhållande till orgeln och hur de ser på framtiden för instrumentet. Johannes Landgren, professor vid Kungliga musikhögskolan i Stockholm (också känd kyrkomusiker i Svenska kyrkan) är ciceron i programmet och guidar genom historien från antiken till nutiden. Programmet gör också nedslag i Svenska kyrkans orgelbestånd (3.400 instrument), detta unika svenska kulturarv med djupa rötter i historien och traditionen, som öppnar nya vägar för framtiden. Dokumentären sändes på Sveriges Television 4 sep 2020.

Våra fina musiker!

Vi samarbetar med