Foto: Albin Hillert

Välkommen att fira gudstjänst

Varje människa kan uppleva gudsnärvaron när som helst och hur som helst, men det finns en kraft i att möta Gud tillsammans. I gudstjänsten behöver du inte prestera något eller förstå allting. Du är välkommen som du är. Här hittar du veckans gudstjänster.

Påskdagen

Tema: Kristus är uppstånden

Den tredje dagen efter han dött uppstår Jesus från döden. När kvinnorna kommer till graven är stenen bortrullad och Jesus är inte där. Kristen tro är en tro på uppståndelsen, vändpunkten. Allt det som tynger vår jord, som hindrar livet, som stänger till våra hjärtan och stänger ute livet rullas bort.

Gudstjänster söndagen den 31 mars

Högmässa på påskdagen 31 mars 11.00 Österåkers kyrka
Präst Sarah Lantz
Musiker Urban Westerlund
Musiker Magnus Holmlund
Kammarkören Non Silentium
Stiftskollekt till Angaza Women Center

Gudstjänst 31 mars 11.00 Ljusterö kyrka
Präst Lasse Svensson
Präst Valentine Aderibole
Musiker Lotta Lindgren
Musiker Kristina Ohlsén Runolf
Ljusterökören
Kyrkkaffe med tårta
Stiftskollekt till Angaza Women Center

För mer info och kommande gudstjänster, titta i kalendern >>

Påsken är hoppfull

Påsken förmedlar hopp och påminner oss om livets gåva. Påsken firar vi för att påminna oss om att Jesus uppstod några dagar efter att han hade dött på korset. Ta del av påskens drama från död till liv.

Ett barn i strumplästen går med palmblad i händerna.

Palmsöndagen inleder stilla veckan

Palmsöndagen är en glädjens dag då vi firar att Jesus tågade in i Jerusalem under människornas hyllningar.

Solnedgång mot en kal kvist.

Stilla veckan och påsk

Stilla veckan och påsk rymmer ett drama med vänners svek, maktens grymhet och Guds ingripande. Händelserna förändrade livsvillkoren för all framtid.

En person står på en stor sten och ser ut över vidderna, mitt i ett snölandskap.

Fastan

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron.

Gudstjänst

Gudstjänsten är det centrum kring vilken hela församlingens verksamhet och liv kretsar och leder in mot. Den är en viktig mötesplats mellan Gud och människa och människor emellan.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Sinnesrogudstjänst

Sinnesrogudstjänsten är en stilla gudstjänst med fokus på bön och musik. Låt sinnet få ro, låt tankarna tystna, låt måsten och borden bero – en liten stund.

Suomenkielinen toiminta – den finskspråkiga verksamheten

Lämpimästi tervetuloa suomenkielisiin tilaisuuksiin Österåkerin seurakunnassa.

Radioandakter

På söndagar klockan 13.00 sänds andakt via närradion Radio Österåker 103,7 MHz

Andakt – när och där du vill

När du vill koppla av stund; lyssna till goda och tänkvärda ord på promenaden, på en parkbänk eller hemma i soffan. Ja, var du vill, och när du vill. Det finns även texter att lyssna till som är anpassade för barn.

Kyrkor & lokaler

Pastoratets fem kyrkor är Roslags-Kulla kyrka, Ljusterö kyrka, Österåkers kyrka, Östra Ryds kyrka och Åkersberga kyrka. Kyrkorna är från olika tidsepoker och har alla sin egen historia och tillkomst. Läs om kyrkorna samt våra församlingsgårdar och lokaler.

Musik & gudstjänst

Musiken kan bidra till gemenskap mellan människor och i gudstjänsten spelar den en viktig roll som uttryck för bön och tillbedjan. Här läser du mer om alla körer, konserter och musikgudstjänster.

Kalender

Här visas alla gudstjänster och andra evenemang under de kommande veckorna. Du kan även söka efter en aktivitet eller en kyrka.

Rader med psalmböcker staplade på varandra i en hylla.

Vad är vad i gudstjänsten

I gudstjänsten förekommer flera ord och moment som kan vara svåra att förstå. Nedan finns en lista som förklarar begreppen.

En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.