Gravrätt

Alla har rätt till en avgiftsfri gravplats under 25 år. Det gäller alla folkbokförda i Sverige - oavsett medlemskap i trossamfund - och på den ort där den avlidne var folkbokförd vid sin död. Avlidna som varit folkbokförda på annan ort kan få gravplats på samma villkor som folkbokförda i Orsa på begravningsplatserna. Den avgiftsfria gravplatsen omfattar normalt plats för urngrav och kistgrav och med möjlighet till senare gravsättning av en närstående, till exempel make/maka.
Gamla gravmönster kan ge en större avgiftsfri yta.

Vid ny gravsättning i redan upplåten grav förlängs den avgiftsfria tiden i ytterligare 25 år från gravsättningsdatumet.

Förbehållsgrav

En gravplats kan upplåtas utan gravrätt.  Det kan bli aktuellt om det är den avlidnes önskemål, om anhöriga saknas eller om de anhöriga inte vill åta sig ansvaret som gravrättsinnehavare. Graven blir då förbehållen den avlidne i 25 år och upplåtelsetiden kan inte förlängas därefter. Förbehållsgravar kan förekomma i alla kvarter på en begravningsplats. Gravplatsen består ofta av en plan gräsyta eller skogsmark. En förbehållsgrav kan förses med såväl plantering som gravsten, förutsatt att någon betalar ett engångsbelopp för skötsel.

Gravbrev och gravbok

Upplåtelse av en gravplats med gravrätt bekräftas genom ett gravbrev som skickas till den eller de som är gravrättsinnehavare. Gravrätten blir också införd i kyrkogårdsförvaltningens register, den så kallade gravboken, som innehåller uppgifter om alla gravar och gravsättningar i Orsa.

Återlämna och överlåta gravplats

Alla gravar som upplåtits med gravrätt ska ha en levande gravrättsinnehavare, det vill säga en eller flera personer som ansvarar för gravplatsen.  Om den som är gravrättsinnehavare dör och det därmed saknas gravrättsinnehavare för den aktuella gravplatsen,
ska gravrättsinnehavarens dödsbo eller närstående inom sex månader anmäla till kyrkogårdsförvaltningen vem som ska vara ny gravrättsinnehavare. Gravrätten kan då överföras till annan person, exempelvis till någon som är arvinge till tidigare gravrättsinnehavaren eller nära släkt med den som är gravsatt i graven. Det nya gravrättsinnehavet ska registreras hos kyrkogårdsförvaltningen. Gravrättsinnehavare kan också när som helst välja att återlämna gravplatsen till kyrkogårdsförvaltningen.

Förnyelse av gravrätt

Upplåtelse av gravplats kan i de flesta fall förnyas 25 år mot en avgift när gravrättstiden gått ut efter 25 år.