Nattöppet i S:t Nicolai kyrkan under Musikhjälpen!
Foto: Cecilia Andersson

2016 samlade vi in 420 870 kronor till Musikhjälpen!

Välgörenhetsmatch med Örebro Hockey, insamlingskampanj med Nerikes Allehanda, Go'fika, nattöppet och olika konserter. Under Musikhjälpenveckan samlade Svenska kyrkan in hela 420 870 kronor för att barn i krig ska få gå i skolan. Här ser du alla insamlingar och hur mycket de gav.

Musikhjälpen 2016 slog alla rekord. Under veckan samlade hela Sverige in 49 003 745 kronor för att barn i krig ska få gå i skolan. Svenska kyrkan i Örebro samlade in totalt 420 870 kronor – en summa som bl.a. räcker till 32 skoltält för barn på flykt.

Vi bryr oss gav 234 085 kr

Tidigt på morgonen tisdagen den 13 december var kyrkoherde Ingemar Söderström i glasburen tillsammans med NA:s chefredaktör Anders Nilsson och marknadskoordinator Karin Andersson. Trion var där för att berätta om den stora insamlingen #vibryross, som NA genomfört i samarbete med Svenska kyrkan till förmån för Musikhjälpen. Insamlingen gav otroliga 234 085 kronor.

Ellen, Amanda, Fanny, Emma, Julia, Johannan, Ine och Marie bakade för Musikhjälpen och fick in 5030 kronor!
Ungdomarna i Svenska kyrkan Almby har bakat, pysslat och sålt – och fått in 5030 kronor till Musikhjälpen! Foto: Cecilia Andersson

Insamlingsmatchen gav 128 423 kr

Senare samma dag var unga Maya Bergsten och prästen Hans Eklind i buren tillsammans med Viktor Ekbom, lagkapten för Örebro Hockey, för att berättad om den insamlingssmatch som Svenska kyrkan arrangerade tillsammans med Örebro Hockey tidigare i höstas. Den insamlingen landade på 128 423 kronor.

Go'fika, konserter och nattöppen kyrka för musikhjälpen

Under veckan kunde örebroarna bidra till Musikhjälpen i Svenska kyrkans nattöppna kyrka, vid Go'fikat i Café Nikolai och genom att buda på auktionen av 2 meter kyrkbänk under Örebro kammarkörs julkonserter. Här är alla pengar som kom in!

• Välgörenhetsmatch. Svenska kyrkans och Örebro Hockeys välgörenhetsmatch 17/11 gav 128 423 kronor.
  • Vi bryr oss. Nerikes Allehandas kampanj i samarbete med Svenska kyrkan gav 234 085 kronor.
  • Fika i Almby kyrka. Ungdomarna i Almby församling bakade och sålde till förmån för Musikhjälpen. Resultat: 5 030 kronor.
  • Konserten Adventa. Universitetskyrkans konsert i S:t Nicolai kyrka med Örebro studentsångare 29/11 gav 4 882 kronor.
  • Go'fika. Go'fikagängets stora Musikhjälpeninsamling i Café Nikolai torsdag–lördag gav 30 412 kronor.
  • Lucia i Olaus Petri kyrka. Luciakonserten i Olaus Petri kyrka 12/12 gav 3 800 kronor.
  • Örebro kammarkörs julkonserter. Örebro kammarkör gav tre julkonserter i S:t Nicolai kyrka och auktionerade ut 2 meter kyrkbänk till alla konserter. Resultat auktion och insamling i kyrkan: 8 967 kronor.
  • Nattöppen kyrka och "Röster i natten". Fikaförsäljning i nattöppna S:t Nicolai kyrka (12-18/12) och konserten "Röster i natten" (16/12) för Musikhjälpen gav 4 202 kronor.
  • Lördagsmusik. Almbys unga vokalensembles konsert i S:t Nicolai kyrka 17/12 gav 1 069 kronor.

Värme, engagemang och massor av människor som tycker att barn i krig har rätt att gå i skolan – se filmen från insamlingsmatchen på Behrn Arena. Under matchkvällen kom det in över 71  000 kr. Totalt slutade vår och Örebro Hockeys insamling på  128 423 kr.

Sonny och Lena vid Go'fika på Café Nikolai, för Musikhjälpen. Go'fikat drog in över 30 000 kronor till Musikhjälpen!

2017 samlade vi in 283 912 kronor till Musikhjälpen!

2017 gick Svenska kyrkan, City Örebro, NA och Musikscen Örebro ihop i "Örebro tillsammans för Musikhjälpen". På kort tid samlade vi in 283 912 kronor till arbetet för att stoppa barnsexhandel. Här kan du läsa mer om insamlingen.

Martin Johansson och Gustav Backström från Örebro Hockey tillsammans med Svenska kyrkans Therese Blixt!

Matchen gav 128 423 kronor!

Barn i krig har rätt att gå i skolan. Det var temat för insamlingsmatchen på Behrn Arena, som Örebro Hockey genomförde i samarbete med Svenska kyrkan. Tisdagen den 13 december lämnades pengarna över till Musikhjälpen. Barn i krig har rätt att gå i skolan!

Musikhjälpen, skola, flicka, Sydsudan, välgörenhetsmatch

Svenska kyrkan skapar hopp för skolbarn i Sydsudan

En miljon barn i Sydsudan går inte i skolan. Inbördeskriget gör vägarna till skolan farlig och soldater förvandlar skolbyggnader till militärbaracker. Här kan du läsa om vårt arbete för att fler ska få gå i skola i Sydsudan – och om den livsviktiga skolan.

Nattöppet i S:t Nicolai kyrkan under Musikhjälpen!

2016 samlade vi in 420 870 kronor till Musikhjälpen!