Barn, pepparkaka och kyrka
Foto: IKON

Församlingsinstruktion

Örebro pastorat är åtta församlingar tillsammans. Vår vision finns beskriven i vår programförklaring – församlingsinstruktionen. Här hittar du församlingsinstruktionen för Örebro pastorat.

Svenska kyrkan vill att människor ska komma till tro på Kristus och leva i tro. Visionen är att Guds rike ska utbredas och skapelsen återupprättas. Den egentliga uppgiften för en församling i Svenska kyrkan är att fira gudstjänst, bedriva undervisning och utöva diakoni och mission. Det är genom församlingarna och den gemensamma verksamheten som Svenska kyrkan syns och handlar i Örebro.

Från samfällighet till pastorat

Svenska kyrkan Örebro pastorats församlingsinstruktion. Du kan ladda ner dokumentet i pdf, längst ned på sidan.

1954 valde fyra församlingar i Örebro att bilda en samfällighet och därefter har flera församlingar anslutit sig. Den 1 januari 2014 bildade åtta församlingar Örebro pastorat. Pastoratets geografiska område finns inom Örebro och Lekebergs kommuner.

Örebro pastorat består av åtta församlingar som har flera gemensamma funktioner.

Församlingarna i Örebro pastorat har tillsammans närmare 63 000 medlemmar.

Örebro pastorats församlingsinstruktion (pdf)

Mångfaldsvision för Örebro pastorat

Gemenskapen i Örebro pastorat ska kännetecknas av öppenhet, mångfald, glädje, kärlek och välkomnande.

Medlem i Svenska kyrkan i Örebro

Svenska kyrkan har drygt 5,8 miljoner medlemmar. Den största delen av medlemsavgiften går till det lokala församlingsarbetet. Avgiften inom Svenska kyrkan Örebro pastorat är 0,9 kr per skattekrona (90 öre per beskattningsbar hundralapp.)

Alla som bor i Sverige betalar sedan en begravningsavgiften, som för 2024 är 0,277 kr per skattekrona (27,7 öre per beskattningsbar hundralapp), enligt beslut av Kammarkollegiet. Den gäller alla, oavsett om man är medlem i någon kyrka eller inte.

Örebro pastorat omfattar åtta unika församlingar som tillsammans har cirka 63 000 medlemmar. Vi finns i Örebro och Lekebergs kommuner. De åtta församlingarna är: Adolfsberg, Almby, Edsberg, Längbro, Mikael, Mosjö-Täby, Nikolai och Olaus Petri.