Mångfaldsvision för Örebro pastorat

Gud är kärlek. (1 Joh 4:7-8) Denna kärlek kommer till uttryck i Guds omsorg om skapelsen, i Guds gemenskap med människan och i gemenskapen människor emellan. Gemenskapen i Örebro pastorat ska kännetecknas av öppenhet, mångfald, glädje, kärlek och välkomnande. Med Jesus Kristus i centrum ska vår gemenskap härbärgera öppenhet och fördjupning, likhet och olikhet. Örebro pastorat är en nådesgemenskap där var och en får plats, eftersom Gud är kärlek.

Texten ovan är hämtad från Örebro pastorats församlingsinstruktion. Den uppmanar oss som pastorat och församlingar att fördjupa vår förståelse av HBTQI-perspektivet och att bejaka mångfald och pluralism genom tolerans, välkomnande och problematiserande av normer.

Örebro pastorat har därför under 2021–2023 arbetat med materialet i processmodellen Regnbågsnyckeln. Som ett resultat har denna mångfaldsvision utarbetats, grundad i deltagarnas upplevelser och åsikter. Mångfaldsvisionen konkretiseras i följande påståenden:

• Örebro pastorat ska bedriva en verksamhet som är öppen och välkomnande.
  • Örebro pastorat, anställda och förtroendevalda ska ha ett inbjudande och inkluderande förhållningssätt i all kommunikation i skrift, tal och bild.
  • Örebro pastorat ska erbjuda trygga mötesplatser med ett respektfullt samtalsklimat.

Mångfaldsvisionen utgör ett stöd för fortsatt arbete med HBTQI-frågorna för att motverka diskriminering och särbehandling. Den är en utgångspunkt i vårt arbete för att utveckla vår verksamhet så att fler får möjlighet att känna sig välkomna. Vårt arbete kommer att innebära:

• Att genom symboler och medvetna handlingar låta HBTQI-perspektivet genomsyra församlingarnas arbete i gudstjänst, diakoni, undervisning och mission.
  • Att i offentliga sammanhang i Örebro stå upp för HBTQI-personers värde, exempelvis vid Örebro Pride och MR-dagar.
  • Att var fjärde år anordna en gemensam dag för alla anställda och förtroendevalda då vi fördjupar oss i mångfaldsfrågor.
  • Att årligen ha en gemensam regnbågsflaggdag då vi i våra arbetslag arbetar med mångfaldsfrågor vid våra APT-träffar med gemensamt material framtaget för dagen. I anslutning till flaggdagen arbetar förtroendevalda med samma material.
  • Att vid introduktionsutbildning för anställda och förtroendevalda informera om vårt arbete utifrån  mångfaldsvisionen och de årliga träffarna.

Hbtqia+ och kristen tro

Svenska kyrkan ska vara en inkluderande kyrka där hbtqia+-personer ska känna sig trygga och välkomna. Därför arbetar vi aktivt för att lyfta frågor om hbtq och kristen tro, lokalt här i Örebro. Kolla in allt vi gör!

Barn, pepparkaka och kyrka

Församlingsinstruktion

Örebro pastorat är åtta församlingar tillsammans. Vår vision finns beskriven i vår programförklaring – församlingsinstruktionen. Här hittar du församlingsinstruktionen för Örebro pastorat.

Medlem? Så här välkomnar du människor in i värmen varje dag!

Svenska kyrkan i Örebro rymmer ett rikt och omväxlande gudstjänstliv, 15 kyrkor eller kapell, över 30 körer, ett stort konsertutbud – men också ett omfattande socialt arbete, för alla åldrar. Det är möjligt tack vare våra medlemmar.