Foto: Gustaf Hellsing / IKON

Kyrkogårdsutskottet

Här kan du läsa om den roll som kyrkogårdsutskott har och se vilka som sitter i utskottet just nu.

Svenska kyrkan är huvudman för begravningsväsendet i Örebro pastorat. Det är ett uppdrag som kyrkan har fått av riksdagen. Oavsett vilken tro den person som dött hade, ska kyrkan bistå med hjälp kring begravningen. I uppdraget ingår att tillhandahålla gravplatser även för dem som inte tillhör något kristet trossamfund.

Kyrkogårdsutskottet hanterar alla ärenden som berör begravningsverksamhet och tillhörande verksamhet. Utskottet ansvarar på delegation av kyrkorådet för begravningsväsendet i Örebro pastorat, samt för att anlägga, vårda och underhålla kyrkogårdar och begravningsplatser.

Den största begravningsplatsen i Örebro, där det också finns ett krematorium, är Norra kyrkogården. Det finns även kyrkogårdar vid de flesta av pastoratets kyrkor.

Begravningsombud

Begravningsverksamheten i Svenska kyrkan Örebro pastorat följs löpande av ett begravningsombud, utsett av Länsstyrelsen. Begravningsombudet granskar bland annat om Svenska kyrkan, som huvudman för begravningsverksamheten, använder pengarna från begravningsavgiften på rätt sätt. Ombudet bevakar också rättigheterna för dem som inte tillhör Svenska kyrkan.

Ledamöter

Kyrkogårdsutskottet utses av kyrkorådet och består av fem förtroendevalda ledamöter och två ersättare. Dessa ingår under mandatperioden 2022-2025:

Ordinarie

Robert Mörk (S), ordförande
Leif Hjalmarsson (POSK), vice ordförande
Marie Georgson (S)
Tommy Ahlberg (S)
Marianne Sindmark (POSK)

Ersättare

Pia Rehnberg (S)
Conny Bäckström (POSK)

Örebro kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen i Örebro pastorat

Adress: Storgatan 27, 703 63, Örebro

Telefon: 019-15 45 60, måndag-onsdag klockan 9-12 och 13-14:30 och torsdag–fredag klockan 9–12.

E-post: orebro.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se
E-post gravskötselbeställningar: orebro.gravskotsel@svenskakyrkan.se

Krematoriet: Mäster Olofs-, Befrielsens-, Hoppets- och Stillhetens kapell samt tre minnesstundsrum
Adress: Kyrkogårdsvägen 4, 703 75 Örebro