En julkrubba.
Foto: Jeff Weese

Julafton

Julaftonen den 24 december är inledningen på juldagen. Välkommen till Julkrubbegudstjänster i våra kyrkor.

JULAFTON

Lördag 24 december

Julkrubbegudstjänst

Gamleby kyrka

Loftahammars kyrka

Västra Eds kyrka

Välkommen

JUL

Julens centrala budskap är Jesu födelse - Gud kommer till världen som människa på våra villkor.

Svenskarna firar, till skillnad från de flesta andra länder, julen på julafton och inte på juldagen. Förr räknade man att nytt dygn började klockan  sex den föregående dagens kväll. Aftonen den 24 december är alltså i gammalt tänkande inledningen på juldagen.

Julkrubbegudstjänst är en gudstjänst, som med krubbans figurer gör berättelsen om Jesu födelse levande.

Läs mer om jul på Svenska kyrkans gemensamma sidor

Mittgången i en fullsatt kyrka. Längst fram står en kyrkokör i julkläder mellan två julgranar och sjunger.

Välkommen i jul

I en orolig tid får vi fira julens mirakel tillsammans. Kyrkan är öppen och du är välkommen, precis som du är.

Hitta gudstjänster och aktiviteter som passar dig

En blond liten flicka i snickarbyxor och stickad tröja sitter i en kyrkbänk. Andra besökare syns suddigt i bakgrunden.

Vad händer i kyrkan i jul?

I vår kalender hittar du händelser och verksamheter, nära dig eller på en specifik plats.

Åtta körsångare står och sjunger på coronasäkert avstånd från varandra i Umeå stads kyrka.

Inspelade konserter i juletid

Välkommen att ta del av konserter med advents- och julpsalmer, sånger och körstycken – från soffan där hemma.

Få inspiration till dina egna jultankar

En man sitter på en stubbe och blickar ut över en snötäckt sjö.

Tankar inför helgen – under advent och jul

Läs en prästs funderingar inför helgen. Nytt blogginlägg publiceras varje torsdag.

Någon har tänt ljus och läser bibeln.

Julevangeliet

Läs eller lyssna på julevangeliet – den text ur Bibeln (Lukasevangeliet 2:1-20) som handlar om Jesus födelse.

Se en animerad film om julens händelser

Be en bön eller tänd ett digitalt juleljus på bönewebben

En guldfärgad julgranskula hänger i granen.

Varför firar vi advent och jul?

Advent och jul är självklara helger i vårt samhälle. Men varför firar vi advent och jul – egentligen? Och varifrån kommer traditionerna, med adventsstjärna, tomte och klappar? Här får du veta mer.