Närbild på en präst som lägger en oblat i någons händer.
Foto: Albin Hillert /Ikon

Skärtorsdagen

Torsdag 28 mars. Det var på denna dag som Nattvarden instiftades. Jesus, som visste att han skulle dö, samlade de tolv lärjungarna till en sista måltid tillsammans. Vid måltiden tog Jesus bröd och vin och gav åt sina lärjungar.

SKÄRTORSDAG 28 MARS

Skärtorsdagsmässan

Odensvi kyrka

Präst - Hans Wennström, Musiker - Aron Nilsson

Överums kyrka

Präst- Mikael Alm, Musiker - Martin Danielsson

Dalhems kyrka

Präst - Claes-Göran Thorell, Musiker - Galina Stenberg

Gamleby kyrka

Präst - Hans Wennström, Musiker - Aron Nilsson

Ukna kyrka

Präst - Mikael Alm, Musiker - Martin Danielsson

VÄLKOMMEN

Den första nattvarden

På skärtorsdagskvällen samlade Jesus de tolv lärjungarna och tvättade deras fötter inför sista måltid tillsammans. Dagens namn ”Skär” är ett gammalt ord för ”ren”. Jesus, som visste att han skulle dö, sa till lärungarna att fortsätta bryta bröd och dricka vin tillsammans till minnet av honom. Detta var den första nattvarden.

Så här skulle kyrka göra i fortsättningen. Nattvarden firas än i dag runt om i världen inte bara som minnesmåltid, utan som ett heligt skeende där kan man i gemenskap med varandra ta emot Guds närvaro.

Läs Första Korinthierbrevet 11:23-25 på bibeln.se

När Jesus och lärjungarna ätit och druckit förskräckte Jesus dem genom att berätta att en av dem planerade att förråda honom.

Senare på natten, när Jesus och hans larjungar hade samlats i Getsemane trädgård, greps Jesus av de romerska soldaterna.

Läs Lukas 22:39-54 på bibeln.se

Texter ur Bibel 2000 ©Svenska Bibelsällskapet

Läs mer om Skärtorsdagen på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En präst i grön kåpa förbereder nattvarden. En tonårsflicka hjälper till genom att hälla upp vinet i silverbägare.

Skärtorsdagen – Jesus blir förrådd

Jesus äter den sista måltiden tillsammans med sina tolv lärjungar. Senare samma kväll blir han förrådd och grips av romerska soldater.

En person sitter med ett palmblad och ett häfte i händerna.

Stilla veckan

Stilla veckan är den sista delen av passionstiden (passion = lidande) och är den sista veckan i fastan. Den tiden sträcker sig från palmsöndagen till påskafton. Bibelberättelser handlar om Jesu väg till korset och död.

En bukett med påskliljor och rosa tulpaner.

Påsk

Påsken är kyrkans största helg. Vi firar Jesu uppståndelse och liv. Här hittar du påskens gudstjänster, konserter och mötesplatser. Du kan också läsa om påsken och dess traditioner.

En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.