Foto: Julia Wennström

Annandag jul

Välkommen till våra kyrkor på Annandag jul eller Den helige Stefanos dag 26 december.

Måndag 26 december

Söndagsbön

Gamleby församlingshem. Servering av skinksmörgås.

Bygdegården Skedshult, Ukna

Mogården, Vråka

Välkommen

Annandag jul

Efter julens festligheter bryter Annandagen av med minnet av den förste martyren, den helige Stefanos.

Ordet martyr kommer av ett grekiskt ord som betyder ”att vittna”. Under den första kyrkans tid var det vanligt att människor fick lida för sin tro.Stefanos gjorde underverk och berättade om Jesus. Därför ställdes han inför Rådet - en sorts domstol  - där han höll ett tal om sin tro och sitt liv.

När de hörde detta blev de så ursinniga på Stefanos att de skar tänder.
Men fylld av helig ande riktade han blicken mot himlen och såg Guds härlighet och Jesus som stod på Guds högra sida, och han sade: ”Jag ser himlen öppen och Människosonen stå på Guds högra sida.” Då ropade de högt och höll för öronen, och alla störtade sig över honom på en gång och släpade ut honom ur staden för att stena honom. Vittnena lade sina mantlar framför fötterna på en ung man som hette Saul. Så stenade de Stefanos, som åkallade Herren och sade: »Herre Jesus, ta emot min ande. ”Han föll på knä och ropade högt: ”Herre, ställ dem inte till svars för denna synd.” Med de orden dog han.

Apostlagärningarna 7:54-60

Texter ur Bibel 2000 ©Svenska Bibelsällskapet

Läs mer om jul på Svenska kyrkans gemensamma sidor

Mittgången i en fullsatt kyrka. Längst fram står en kyrkokör i julkläder mellan två julgranar och sjunger.

Välkommen i jul

I en orolig tid får vi fira julens mirakel tillsammans. Kyrkan är öppen och du är välkommen, precis som du är.

Hitta gudstjänster och aktiviteter som passar dig

En blond liten flicka i snickarbyxor och stickad tröja sitter i en kyrkbänk. Andra besökare syns suddigt i bakgrunden.

Vad händer i kyrkan i jul?

I vår kalender hittar du händelser och verksamheter, nära dig eller på en specifik plats.

Åtta körsångare står och sjunger på coronasäkert avstånd från varandra i Umeå stads kyrka.

Inspelade konserter i juletid

Välkommen att ta del av konserter med advents- och julpsalmer, sånger och körstycken – från soffan där hemma.

Få inspiration till dina egna jultankar

En man sitter på en stubbe och blickar ut över en snötäckt sjö.

Tankar inför helgen – under advent och jul

Läs en prästs funderingar inför helgen. Nytt blogginlägg publiceras varje torsdag.

Någon har tänt ljus och läser bibeln.

Julevangeliet

Läs eller lyssna på julevangeliet – den text ur Bibeln (Lukasevangeliet 2:1-20) som handlar om Jesus födelse.

Se en animerad film om julens händelser

Be en bön eller tänd ett digitalt juleljus på bönewebben

En guldfärgad julgranskula hänger i granen.

Varför firar vi advent och jul?

Advent och jul är självklara helger i vårt samhälle. Men varför firar vi advent och jul – egentligen? Och varifrån kommer traditionerna, med adventsstjärna, tomte och klappar? Här får du veta mer.

En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.