Metallfärgade orgelpipor. En person syns suddigt i förgrunden.

Konserter och musikgudstjänster

Visste du...

... att Svenska kyrkan är en av Sveriges största konsertarrangörer? Tack vare alla medlemmar kan vi erbjuda fri entré till flertalet konserter. En av många bra saker som finansieras av medlemsavgiften!

Långfredagskonsert

29 mars kl. 15 i Nederluleå kyrka. Fasteoratorium av Andreas Söderberg, i filmmusikstil, cirka 50 minuter. Johan Christensson tenor, Nederluleå kyrkokör och orkester. Andreas Söderberg dirigent.

Påskens psalmer och sånger

Musikgudstjänst i Bergnäskyrkan annandag påsk 1 april kl. 16

Konsert i Bergnäskyrkan

söndag 14 april kl. 16

Sakral afton

21 april kl. 18 i Nederluleå kyrka. Kjell Sandbergs Swingorkester och solister.

Vårkonsert

19 maj kl. 18 i Nederluleå kyrka

Musik i Nederluleå kyrka under våren 2024

Söndag 17 mars kl 18.00

Psalm sing-along
Tillsammans sjunger vi allsång och lyfter nya och gamla psalmer till oanade höjder! I år kommer psalmerna att gå i jazzton.
Andreas Söderberg piano, Arvid Fahlander bas, Jonas Wassermann trummor, sångensemble. Petter Edberg präst och konferencier, Birigtta Grönlund Berg, diakon.
Mingel från kl 17.30. Vi bjuder på cider och chips. Välkomna!

Långfredag 29 mars kl 15.00

”Han älskade världen tillbaka” Fasteoratorium för tenorsolist, kör och orkester av Andreas Söderberg som också är dirigent.
Nederluleå kyrkokör, Johan Christensson tenorsolist, Nino Bisori violin I, Catharina Christoffersson violin II, Nina Sandell viola, Mattias Sandlund cello, Bo Olofsson kontrabas, Ulrik Bylander Horn I, Teodor Stenlund horn II.
Verket uppfördes första gången 2017, nu är det dags igen!

Söndag 21 april kl 18.00

Sakral afton i jazzton
Musik som berör. Musik ur Sacred Concert av Duke Ellington, Exultate jubilate av W A Mozart. Musik av L Berghagen, M Legrand, N Lindberg samt allsång.
Kjell Sandbergs Swingorkester, Katarina Molander Sandberg sopran, Kjell Sandberg orgel, piano, ledare.

Söndag 19 maj kl 18.00

Kom!
Vårkonsert med ungdomskören Harmony. Sånger från den klassiska- och filmens värld men också en sång, ”Kom!”, från den lokala låtskrivaren och musik-läraren Monika Åslund.
Kören leds av Kari Engesnes och Robert Råberg spelar piano.

Nationaldagen torsdag 6 juni kl. 16.00

Bom sicka bom ä du me?
Astrid Lindgren-sånger i svängiga och jazziga i takter och toner!
Fira nationaldagen med barnkörerna Happy Voices och InBetween tillsammans med TrioBiff, en jazztrio från Piteå.
Robert Svensson piano, Arne ”Basse” Hagström bas och Björn Hällis trummor.
Kari Engesnes, dirigent.

Här hittar du kontaktuppgifter till församlingens musiker:

Insamling till Act Svenska kyrkan

Från och med första advent den 27 november, till sista december 2023 bidrar Nederluleå församling med 50 öre från budget för varje krona som samlas in till Act Svenska kyrkan i samband med konserter, gudstjänster och verksamheter av olika slag. Swishnummer 123 146 58 22.