Bli volontär i Nacka kyrka

En av Svenska kyrkans uppgifter är det sociala arbetet – diakonin. Att finnas till för människor i utsatta livssituationer på olika sätt. Allt fler vänder sig till kyrkan för att söka hjälp eller att hitta en gemenskap. I det arbetet gör volontärer en viktig insats tillsammans med anställda diakoner. Nu söker vi flera volontärer som vill vara med och möta människor och bidra med tid och kunskaper.

Därför behövs du som volontär
Allt fler vänder sig till kyrkan för att söka stöd eller för att hitta en gemenskap. I det arbetet gör volontärer en viktig insats tillsammans med anställda. Att vara volontär innebär att ge av sin tid. En liten insats kan betyda mycket. Som volontär kan du bidra på många sätt och vara en uppskattad resurs för människor som behöver stöd. Att engagera sig i andra och vara delaktig hjälper oss att tillsammans arbeta mot ett mer humant samhälle.

Det här gör en volontär
Du kommer att möta människor i olika situationer och åldersgrupper och tillsammans med församlingens personal och andra volontärer göra en insats. Det finns volontäruppdrag för dig som exempelvis vill bidra i gudstjänster, samtalsgrupper, servera soppa eller något annat.

Vill du endast göra en punktinsats behöver vi stöd av fler hjälpande händer vid exempelvis allhelgona, gemenskapsjul eller hjälpa till att packa matkassar.

Du bidrar med den tid du har och binder dig inte vid regelbundna tider.

Vill du bli volontär?
Kontakta Teresa Brunzell, diakon, för ett förutsättningslöst samtal!
teresa.brunzell@svenskakyrkan.se, 08-546 06 118

Som volontär kan du finnas med i olika sammanhang, som till exempel i verksamheterna här nedan!

Öppen dörr i Nacka kyrka

Torsdagar 10.00-12.00, stängt skärtorsdag.

12&30 i kyrkan

Onsdagar kl 12.30, start 24/1.

Gröna volontärer

Tisdagar 10.00-12.00 vid Nacka kyrka.

Handarbetscafé i Nacka kyrka

Torsdagar jämna veckor 13.00-15.00, start 25/1.

Ge en gåva

Ge en gåva/kollekt direkt från mobilen med Swish. Det är enkelt, snabbt och säkert.

Så här gör du:
• Anslut dig till Swish via din internetbank.
• Ladda ner apparna “Swish Betalningar” och “BankID säkerhetsapp”
• Swisha betalningen genom att ange swishnummer, belopp och valfritt meddelande i Swishappen.

Swishnummer
123 172 10 59 Dagens kollekt
123 303 43 29 Diakonin i Nacka församling
123 363 58 51 Gatubarn i Manilla
123 228 8017 Guds Hus

Plus- och bankgiro
Det går också att ge gåva via plus- och bankgiro. Märk betalningen med "Gåva dakonin" eller "Gåva Diakonala fonden".
Plusgiro 736 88-4
Bankgiro 5813-1061