Begravning

Det kan komma många känslor, tankar och minnen när vi förlorar någon som står oss nära. Sorg kan se så olika ut.

I begravningsgudstjänsten finns rum för såväl sorg och saknad som hoppet om ett liv efter detta. Den ger också en möjlighet att få säga tack, ta avsked och be Gud att ta hand om den vi älskat. Vi som arbetar i din församling vill hjälpa dig som är anhörig att få en minnesvärd stund.

Begravningsgudstjänsten

Om du har anlitat en begravningsbyrå, så hjälper de dig att boka begravningsgudstjänst och begravningskaffe om ni vill ha det. Den präst som kommer att ha hand om begravningen hör sedan av sig till dig som är närmast anhörig. Tillsammans går ni igenom dina frågor och önskemål inför begravningen. Det kan handla om texter, dikter eller musik som betyder något speciellt. Hör gärna av dig till den musiker som ska spela, så kan ni prata mer om vad som är möjligt.

Begravningskaffe

Efter begravningen finns möjlighet att ha en kaffestund i församlingssalen. För information, kontakta vår husmor. För bokning: 08 546 06 100

Samtal och stöd

Sorg rymmer många olika känslor och många gånger hjälper det att samtala om dem. I församlingen finns prästeroch diakoner du kan vända dig till. Det kan också vara en hjälp att delta i en sorggrupp och sätta ord på upplevelser, ta del av andras erfarenheter och hitta sätt att leva vidare. Fråga våra diakoner eller präster om sorgegrupp.

En begravningsplats för alla

På Storkällan finns plats för alla oavsett religiös tillhörighet. Bland annat fokuserar kapellens utsmyckning på det allmänt andliga och inte enbart på kristna symboler. Det finns även ett muslimskt gravkvarter. För en muslim är det viktigt att den döde snabbt kommer i jorden - traditionen säger att det bör ske inom tre dagar. I det muslimska gravkvarteret Häggen står därför alltid en färdiggrävd grav redo.

Kapellens utsmyckning är utformad av Nackakonstnären och professorn Olle Nyman. Här hänger inte konst i traditionell mening. Utsmyckningen består av förgyllda och försilvrade ytor applicerade direkt väggarna. Storkällan erbjuder plats för alla människor oavsett religiös hemvist, fokuserar utsmyckningarna på det allmänt andliga och inte enbart på traditionellt kristna symboler.

Begravningsavgift och begravningskostnader

Om du är folkbokförd i Sverige och betalar inkomstskatt betalar du också begravningsavgift, oavsett om du är med i Svenska kyrkan eller inte. Den ser till att det finns begravningsplatser för alla och att de hålls i fint skick.

Ekologiskt begravning

En ekobegravning kan spara både miljö och pengar. Här har vi samlat lite praktiska tips och idéer för att inspirera och förenkla planeringen av en värdig och fin begravning med hållbarhet i fokus.

Bårtäcke pryder kistan

Kista med bårtäcke i Nacka kyrka
Foto: Helena Jergander

I Nacka kyrka finns ett handsytt bårtäcke att pryda kistan med. Det går bra att använda tillsammans med blomsterdekorationer i kyrkan.