Bibliska figurer - ängel och två kvinnor vid tom grav med bortrullad sten.
Foto: Ammi Jonsson

Från mörker till ljus

Stilla veckan eller påskveckan kallas tiden från palmsöndagen till och med annandag påsk. Här kan du läsa om påskens olika dagar.

Det är en vecka fylld av ett dramatiskt händelseförlopp. Påskveckan kan sammanfattas som en vandring från mörker till ljus och med ett budskap om att livet är starkare än döden.

palmsöndagen

En vecka före Påskdagen gör Jesus sitt intåg i Jerusalem. Folket hyllar honom och sjunger: ”Hosianna, Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn.”

onsdagen

I påskveckan kallas onsdagen ibland för Dymmelonsdag. Namnet kommer av traditionen att denna dag ersätta metallkläpparna i kyrkklockorna med trästavar, dymblar, för att på det sättet ge en dämpad klang som en markering av att långfredagen närmar sig.

skärtorsdagen

Denna dag firar Jesus sin sista måltid med lärjungarna. Denna måltid instiftar Jesus som vår nattvard.

långfredagen

Dagen då Jesus dör och läggs i en grav. Vi möts till gudstjänst, men kyrkklockorna är tysta på långfredagen.

påskafton

En dag för stillhet, eftertanke.

påskdagen

Årets ljusaste och mest hoppfulla dag! De första lärjungarna som kommer till Jesu grav för att smycka den möts av en tom grav och budskapet: Han är inte här. Han har uppstått!

annandag påsk

Måndag. I gudstjänsten lyssnar vi till berättelser från bibeln om hur Jesus som uppstånden visar sig för sina lärjungar och för andra.

Någon filmar med mobiltelefonen en kvinna som spelar orgel.

Digitala gudstjänster Mölndal

Här hittar du länkar till gudstjänster hos Svenska kyrkan Mölndal samt andra länkar för att fira där du är.