Foto: Joakim Carlström /Ikon

Vigsel - bröllop

Bröllop är fest! Ett minne för livet.

Välkommen att viga er i Maria Magdalena församling! När vi gifter oss i kyrkan och tar emot välsignelsen säger vi ja till att sätta in kärleken i Guds sammanhang, vi lägger den i Guds händer.

Vigsel/bröllop i Maria Magdalena församling

Här finns praktisk information om vigsel och svar på andra frågor som kan uppstå inför vigseln. Tveka inte att kontakta oss om den information ni söker inte finns här. Vi bokar inte längre än ett år i förväg. Vigslar bokas i första hand in på lördagar.

När ni skall gifta er skall ni först genomgå så kallad hindersprövning på det skattekontor (folkbokföringen) som ni tillhör. I vår församling är det skattekontoret på Magnus Ladulåsgatan. Efter hindersprövningen får man ett intyg som visar att man är oförhindrad att ingå i äktenskap.

Bokning av dop och vigsel

Bokning av dop och vigsel sker genom att ringa: 08-462 29 40 eller genom att skicka epost till maria.magdalena@svenskakyrkan.se

Vi har telefontid för bokning ti-fr kl 9-12.

Var gärna ute i god tid när ni bokar vigsel.

Om ni bokar långt innan vet vi inte alltid vilken präst som ska viga er eller musiker som ska spela, men det får ni veta i god tid.

Minst en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan för att ni ska få gifta er i kyrkan.

Bokning av vigsel kan ske högst ett år i förväg.

Läs mer om vigsel på Svenska kyrkans webbplats:

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.