Kristina Klingberg och Johannes Witkowsky sitter på en bänk
Foto: Marianne Fegth

Gymnasieteamet arbetar som resurs för unga i Malmö

– Samverkan grundar sig i insikten att vi som enskilda aktörer kan åstadkomma mer tillsammans än ensamma, säger Johannes Witkowsky, gymnasiepräst i Malmö, som tillsammans med diakon Kristina Klingberg utgör Svenska kyrkan Malmös gymnasieteam.

Teamets uppdrag är att finnas som en resurs för ungdomar i gymnasieåldern samt för yrkesverksamma som möter samma målgrupp. De har också det särskilda uppdraget att ha det övergripande ansvaret för Svenska kyrkans relation till Malmös gymnasieskolor. Detta innebär bland annat klassbesök, nära samarbete med elevhälsan, krisstödsarbete och tät samverkan med andra organisationer i civilsamhället som arbetar med ungdomar.

– Vi är ett resursteam, så vår huvudfråga är alltid vad det finns för behov i samhället och hur vi kan svara upp mot det, berättar Johannes.

Vi vill möta varje enskild människa där den befinner sig och finnas tillhands

Malmö är en mångfacetterad stad med en ung befolkning – nästan hälften är under 35 år. Att vara ung i Malmö är att leva i spänningsfältet mellan utmaning och möjlighet, där såväl globala och kontinentala som nationella och regionala sociokulturella och ekonomiska strukturer formger livet i staden.

– Vi vill möta varje enskild människa där den befinner sig och finnas tillhands för unga i deras egen utveckling, genom att vara en trygg medvandrare och möjliggörare i deras liv. Det låter luddigt, men det beror på att behoven ser så olika ut för olika ungdomar i Malmö, som om de levde i olika världar, i en och samma stad, säger Kristina.

Kristina och Johannes konstaterar att kyrkan gör mycket viktigt socialt arbete i Malmö. En del i gymnasieteamets uppdrag är att fungera som en länk mellan behoven de möter och de verksamheter som finns i de olika sammanhang som teamet rör sig i.

– Samverkan grundar sig i insikten att vi som enskilda aktörer kan åstadkomma mer tillsammans än ensamma. Men också i tron på och erfarenheten av att varje enskilt liv är sammanlänkat med varandra – fullständigt oberoende av trosbekännelser. Att bejaka detta ömsesidiga beroende innebär för oss att se denna samhörighet som både en gåva och en uppgift.

Johannes Witkowsky och Kristina Klingberg
Johannes Witkowsky och Kristina Klingberg Foto: Marianne Fegth

Polarisering en rådande trend i dagens samhälle
Både Johannes och Kristina beskriver en polariserande trend i det svenska samhället, som stämmer överens med vad som händer i många andra länder. När de diskuterar samhällsutmaningar nämner de bland annat ökad matfattigdom och ekonomisk ojämlikhet samt ökad polarisering som tar sig uttryck i olika former av extremism, högernationalism, antisemitism och islamofobi. De påpekar även kraftigt ökade konfliktnivåer i världen, vilket uttrycker sig i spänningar eller motsättningar mellan grupper i Malmö.

– I Malmö är det väldigt svårt att undvika "den andre", så att säga. En del av vårt arbete när vi besöker klassrum handlar om att få ungdomar att kunna stå ut med mångfald av perspektiv, berättelser och trosuppfattningar – att bilda i förmågan att härbärgera nyanser och flera perspektiv, säger Johannes.

Det är en tung samhällssituation vi är i idag

När Johannes och Kristina diskuterar samhällsutmaningar lyfter de också den politiska debatten om gängkriminaliteten och det grova våldet som kryper allt längre ner i åldrarna. Om en nutida utmaning är att förebygga och stoppa våldsutvecklingen så kommer en framtida utmaning vara att arbeta med reparativ rättvisa och försoning.

– Det är en tung samhällssituation vi är i idag, men att vi får vara en resurs till så många andra organisationer som jobbar med tunga frågor känns också hoppfullt, säger Kristina.

Johannes fortsätter:

– Vi jobbar med dem som vill åstadkomma förändring. Man kan reagera med att ge upp när det är tungt, men istället tänker vi "Vi gör detta idag". Det finns en frihet i att fokusera på uppgiften.

Här kan du läsa mer om gymnasieteamet

Läs mer från Trovärdigt

Präst Emma Jansson framför altaret i S:t Matteus kyrka

Påskens budskap: ljuset segrar över mörkret

Påsken är hoppets högtid och är central i den kristna tron. I berättelserna om Jesus död och uppståndelse kan vi idag få hopp och tro för att orka möta det som är svårt i livet.

Sjukhuskyrkan hjälper till att hitta hopp i mörka tider

Den 14 februari inleddes fastan, de 40 dagar som leder fram till påsken och som är en tid för att avstå och reflektera. – Fasteperioden är en tid då vi i Svenska kyrkan reflekterar över det som man kan kalla för tillvarons eller livets skuggsidor, säger sjukhusprästen Peter Englund.

Gospel Rose Choir och körledare Rebecka Dahlqvist.

Körsång bygger broar

Att sjunga i kör ger en gemenskap som sprider glädje även till dem som lyssnar, tycker Karin Oldgren och Rebecka Dahlqvist, båda körledare i Svenska kyrkan i Malmö. – Sång och musik är en brobyggare som förenar människor över hela vår värld, säger Rebecka Dahlqvist.