Livsmod - fokus för det diakonala arbetet

Vad är livsmod, på vilket sätt är det relevant och hur kan man känna livsmod i vår tid? Att tro att man klarar de problem som kommer i ens väg, och att man är värd att göra det. Livsmod är temat för kyrkans diakonala arbete och på den här sidan kommer vi att samla arbetet som pågår under perioden. Du kan bland annat ta del av berättelser från människor i Malmö som har gått från missmod till livsmod.

Följ med på den diakonala gröna linjen

Den diakonala gröna linjen tar oss på en resa genom Malmö med stopp vid olika diakonala verksamheter. Häng med!

Från missmod till livsmod

Ta del av människor i Malmös berättelser om deras resa från missmodet till livsmodet.

Medmänniskan – förbön på Diakonins dag 2023

13:e söndag efter trefaldighet. Medmänniskan – Diakonins dag 3 september 2023

Röster i diakonin

Läs bloggtexter med tankar kring diakoni från Svenska kyrkan Malmös diakoner.

SKRs logottyp

Sveriges kristna råd - Diakonifokus Livsmod

Temat för Diakonifokus 2022 och 2023 är Livsmod. Här har Sveriges Kristna Råd samlat material som vill ge kunskap och inspiration för kyrkornas medarbetare och frivilliga.

Ditt medlemsskap gör skillnad.

En kvinnlig diakon sitter och pratar med ett gäng ungdomar.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan. Skicka din intresseanmälan via formuläret så tar vi kontakt med dig.

Människor fikar och samtalar kring ett bord

Umgås i kyrkan

Det finns många mötesplatser i Svenska kyrkans regi runt om i Malmö. Här finns något för alla, oavsett ålder, som vill träffa andra och umgås. Kyrkan har stickkafé, sopplunch, kafé med föredrag, babykafé och mycket mer. Välkommen in i gemenskapen.

Porträttbild på en tårögt leende kvinna i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns en läkande kraft i att få dela sin sorg med andra som befinner sig i samma eller liknande situation. Svenska kyrkan Malmö anordnar regelbundet sorgegrupper för barn, ungdomar och vuxna. Du är inte ensam i sorgen.

En kvinnlig diakon sitter inomhus och samtalar med någon.

Diakonal ekonomisk mottagning

Svenska kyrkan Malmö har en gemensam diakonal ekonomisk mottagning (DEM) där du kan få hjälp oavsett var i Malmö du bor. Här kan du få rådgivning angående din ekonomi samt hjälp med fondansökningar. Akut hjälp söker du via din lokala kyrka.

Försoning i skadade relationer

Svenska kyrkan i Malmö och Lund samt Försoningsgruppen erbjuder fördjupande försoningsdagar för dig som vill bearbeta kränkningar, lösa konflikter, har levt eller lever i skadade relationer och längtar efter att hitta vägar vidare.