Här hittar du alla nyheter publicerade på Lunds stifts webbplats.

Prenumerera via RSS

Dags att klimatanpassa jordbruket

Publicerad

Torrare men också blötare. Det är SMHI:s framtidsprognos för klimatet i Sverige i spåren av klimatförändringarna. Växtsäsongen blir längre, men risken för torka, värmestress, skadeinsekter och extremväder i form av skyfall och liknande ökar. Inget drömscenario för Lunds stifts arrendatorer. Men det finns hopp och det stavas klimatanpassning. På en arrendatorsträff 1 februari fick stiftets arrendatorer lära sig mer om hur man kan jobba med beredskapen kring vatten.

Nöjda kursdeltagare med mod att våga leda gudstjänst

Publicerad

5–6 oktober2024 arrangerar Lunds stift en kurs för dig som är ideell och intresserad av att lära dig leda gudstjänst i din församling. Marianne, Bengt och Lena gick kursen i höstas. De är rörande överens. Kursen gav dem modet att komma igång och leda gudstjänst.

Diakonerna i Svedala stöttar när den ekonomiska krisen drabbar

Publicerad

Elin Hansson, diakon i Svedala församling, menar att det är mänskligt att behöva hjälp. - Att hamna i ett utsatt läge kan drabba vem som helst. Vi är tacksamma för förtroendet som Lunds stift ger oss att hantera ansökningar om fondmedel. Gåvorna till behövande är värdefulla.