En präst viger ett par som just är i färd med att ta på ringarna.
Foto: Gunnar Menander

Boka dop, vigsel och begravning

Dopet, bröllopet och begravningen är kyrkans ritualer för att överlämna livets stora tillfälle i Guds händer. Här hittar du information om hur du bokar dop, vigsel och begravning i Lunds domkyrka.

Boka dop, vigsel och begravning

Svenska kyrkan i Lund har en gemensam bokning för dop, vigsel och begravning.

Öppettid och telefontid

Vardagar kl. 9–15 (lunchstängt  kl. 11.30–12.30)

lundspastorat.exp@svenskakyrkan.se

Petersgården, Trollebergsvägen 43, Lund

Box 1096, 221 04 Lund

Ett litet utomhusdop i vintertid vid ett öppet vatten.

Dop

Att döpas är att välkomnas in i en ny gemenskap. Det är en gemenskap som sträcker sig genom alla tider och kyrkor över hela världen. I Sverige är barndop det vanligaste men många döps också som unga eller som vuxna. Det finns ingen åldersgräns för dop och dopet kostar inget. När du döps i Lunds domkyrka blir du medlem i Svenska kyrkan och en del av en lokal församling. Du kan preliminärboka dop via ett formulär eller ring 046-71 88 88.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigsel och välsignelse

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet. I Lunds domkyrka sker de flesta vigslar på lördagar. Preliminärboka datum för ert bröllop via ett formulär eller ring 046-71 88 88. Om ni har gift er borgerligt, registrerat partnerskap enligt den gamla lagstiftningen eller gift er enligt annan ordning kan ni få ert äktenskap välsignat i en välsignelsegudstjänst med förbön.

En svart gravsten med guldfärgad text: Älskad och saknad men inte glömd.

Begravning

Kyrklig begravning bokas hos pastoratsexpeditionen i Lund. Detta hjälper begravningsbyrån er med. Själva begravningsgudstjänsten kan ske i Lunds domkyrka, i en annan kyrka eller i ett begravningskapell på Norra kyrkogården i Lund. Domkyrkoforum kan bokas för minnesstund efter begravningen.