Staty i sten kramar en stenpelare i Lunds domkyrkas krypta.

Besök Lunds domkyrka

Lunds domkyrka från 1100-talet är en av Sveriges främsta sevärdheter och räknas till ett av landets sju underverk. Katedralen är ett självklart landmärke i staden, en mötesplats för människor och ett rum för människans möte med Gud. De mest berömda sevärdheterna i Domkyrkan är Det astronomiska uret från 1400-talet och jätten Finn i kryptan.

Lunds domkyrka från nordost. Träden syns gröna i Lundagård.

Planera ditt besök

Planera ditt besök i Lunds domkyrka, besökscentret Domkyrkoforum och pilgrimscentret Liberiet i lugn och ro hemifrån. Här hittar du praktisk information som öppettider, vägbeskrivning, information om tillgänglighet, guidade visningar med mera.

Guide Melissa berättar om Lunds domkyrka

Guidade visningar

Domkyrkan erbjuder gratis guidade pedagogiska program för förskolor, skolor, gymnasium, församlingar och konfirmandgrupper. Det finns öppna gratis visningar för dig som privatperson och kyrkan ger skräddarsydda visningar till företag och organisationer mot en avgift. Här nedan finns också information för dig som själv guidar en grupp.

Lunds domkyrka cirka år 1900

Historisk översikt

Sedan 1100-talet har platsen där domkyrkan står varit ett centrum för människors andliga sökande och längtan efter Gud. Kyrkan har dock inte alltid sett ut som nu. Tvärtom, kyrkan har byggts om och till under 900 år. De 55 meter höga tornen, Lunnapågarna, har dock alltid varit ett landmärke för Lund, även om även de sett annorlunda ut förr. Välkommen på en byggnadshistorisk tur i Nordens förnämsta romanska katedral byggd av sandsten.

En man går digital rundtur i Lunds domkyrka

Digital rundtur i Domkyrkan

Lunds domkyrka har välkomnat sina besökare sedan 1100-talet. Välkommen på en rundtur vare sig du är i kyrkan just nu eller någon annanstans i världen.

Snabbval: De två mest besökta platserna i Lunds domkyrka

Astronomiskt ur i trä.

3. Det astronomiska uret

Fortsätt in till vänster när du gått genom entrén och stanna framför det stora astronomiska uret i det norra sidoskeppet. Uret är 600 år gammalt.

Sandstensskupltur av jätten Finn som kramar en av pelarna i Kryptan.

7. Kryptan och jätten Finn

Gå ner en trappa från den sjuarmande ljusstakens kapell och sedan ytterligare en trappa ner. Du befinner dig nu i kryptan, den äldsta delen av Lunds domkyrka. År 2023 fyller den 900 år. Av många anses den vara det mest förnämsta romanska rummet i norra Europa. Här hittar du jätten Finn som enligt sagan byggde hela Lunds domkyrka.

Mobilappen Medeltidens Lund

Foto: Katedralskolan och Viatact AB - Ladda ner appen Medeltidens Lund via GooglePlay

Appen Medeltidens Lund låter dig bland annat upptäcka hur det gick till att bygga Lunds domkyrka och Liberiet. Ladda ner gratis från Appstore eller GooglePlay. Appen är framtagen av elever vid Katedralskolan i Lund och företaget Viatact AB.

Kyrkguiden- mobilappen för Sveriges alla kyrkor

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.