Vigsel

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet.

Två människor har bestämt sig för att leva tillsammans. I vigselgudstjänsten får de, inför Gud och alla som samlats i kyrkan, bekräfta sin vilja att leva tillsammans.

Vigselgudstjänsten är en symbolhandling där ni två tydligt får säga Ja, till varandra. Vi får tillfälle att fira kärleken, både er kärlek till varandra och Guds kärlek till människorna och skapelsen. Tillsammans ber vi för er, vi ber att Gud ska vara med i äktenskapet, inte bara här i kyrkan utan varje dag i ert liv tillsammans. I ljusa tider och i mörka tider. I nöd och lust.

HUR GÅR DET TILL?
Innan ni gifter er måste ni ansöka om hindersprövning, det gör ni på ert lokala skattekontor. Du hitta mer information om hindersprövning på skatterverkets hemsida via denna länk.

Ni och prästen träffas en gång innan vigseln och talar om vigselgudstjänstens utformning.

Ni kan även samtala med musikern i församlingen som kan hjälpa till med förslag på musik och psalmer.

Vigseln kan vara stor med många gäster eller ske i enskildhet med två vittnen.

VÄLSIGNELSE ÖVER BORGERLIG VIGSEL
Har ni gift er borgerligt kan ni vid ett senare tillfälle be om välsignelse över ert äktenskap. Välsignelseakten utformas då ungefär som en vanlig vigselceremoni, men den juridiska delen utelämnas.

VIGSEL I UTLANDET
Vill ni gifta er eller välsignas i en annan kyrka än i er hemförsamling, kontakta den kyrkans församlingsexpedition. Det gäller också om ni vill gifta er eller välsignas i Svenska kyrkan i utlandet.

Boka dop, vigsel och begravning

Svenska kyrkan i Lund har en gemensam expedition.

Öppet- och telefontid

Vardagar kl. 9-15 (Lunchstängt 11:30-12:30)

Under veckorna v. 26-33
har vi öppet kl. 9-14 med lunchstängt 11:30-12:30.

lundspastorat.exp@svenskakyrkan.se

Petersgården, Trollebergsvägen 43, Lund

Box 1096, 221 04 Lund

Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

1 korinthierbrevet 13:4-7,13