filmprojektor

Filmkvällar

Tisdagar kl. 18.00 i Löddeköpinge församlingshem.

Filmkvällar har sedan några år blivit en etablerad verksamhet och är ett uppskattat återkommande inslag i vårt programutbud.
Efter filmvisningen  följer ett samtal under det att te/kaffe och smörgås serveras i all enkelhet.

Församlingen betalar årlig licensavgift till Swedish film. Därmed erbjuds ett stort utbud av internationella spelfilmer som kan visas legalt.

Under hösten 2023 visas följande filmer med start kl 18.00 i Irenasalen i Löddeköpinge församlingshem.

28 november - Dolda tillgångar
Katherine Johnson, Dorothy Vaughn och Mary Jackson var tre briljanta kvinnor som jobbade för NASA och var hjärnorna bakom en av historiens största projekt, John Glenns uppskjutning i rymden. Det var en fantastisk bedrift som återgav USA sitt självförtroende och inspirerade resten av världen. Trion krossade alla kön- och rasbarriärer och blev en inspirationskälla för kommande generationer att drömma stort.
Dolda tillgångar är en amerikansk biografisk dramafilm från 2016, regisserad av Theodore Melfi och skriven av Melfi och Allison Schroeder. Den är baserad på boken Dolda tillgångar av Margot Lee Shetterly och är en autentisk historia. I filmen medverkar Taraji P. Henson, Octavia Spencer, Janelle Monáe, Kevin Costner, Kirsten Dunst, Jim Parsons, Aldis Hodge, Glen Powell och Mahershala Ali.

27 februari - Alone in Berlin
Arbetarklassparet Otto och Anna Quangel får veta att deras enda son har dött på slagfältet och bestämmer sig för att kämpa mot den nazistiska regimen på sitt eget speciella sätt. Det dröjer inte länge förrän Gestapo är på jakt efter hotet.
Alone in Berlin är en dramafilm från 2016 och bygger på Hans Falladas roman med samma titel. Nominerades till Guldbjörnen på Berlins filmfestival. I rollerna ser vi Emma Thompson, Daniel Brühl, Louis Hofmann, Mikael Persbrandt, Brendan Gleeson.

26 mars - A beautiful day in the neighborhood
När en härjad magasinreporter får i uppdrag att porträttera Fred Rogers överkommer han sin skepticism och lär sig om vänlighet, kärlek och konsten att förlåta av Amerikas mest älskade programledare. En historia om hur godhet alltid vinner över förakt, baserad på den sanna historien om verklig vänskap.
En dramafilm från 2020 med Tom Hanks, Matthew Rhys, Susan Kelechi Watson i rollerna.

28 maj - Tusen gånger godnatt
Rebecca är en framgångsrik krigsfotograf. Utan att tveka ger hon sig in i några av världens farligaste konflikter. Men hon gör det på bekostnad av sin familj. När hennes make kritiserar hennes ansvarslösa liv ställs hon inför ett tufft ultimatum.
En dramafilm från 2013 med Juliette Binoche, Nikolaj Coster-Waldau, Maria Doyle Kennedy, Chloë Annett, Mireille Darc, Larry Mullen Jr, Mads Ousdal, Lauryn Canny, Bush Moukarzel, Eve Macklin i rollerna.

Välkomna!