Åhls kyrkokör övar
Foto: Ingrid E del Castillo

Kör och musik i Åhl

Åhls församling har både vuxenkör och barnkör. Musiker och solister medverkar ofta vid våra gudstjänster.

Musiken är en röd tråd i livet och i församlingen.  Musik och sång följer oss i livets alla skeden. Knappast ett möte eller en samling sker i Åhl församling utan att det sjungs eller spelas på något vis. Det blir så för att musik är viktigt. Den för oss samman, hjälper oss att uttrycka vad vi känner och tänker och den poängterar vad som är viktigt.

Vuxenkör

Åhls kyrko & hembygdskör är församlingens blandade vuxenkör. Körens verksamhet kännetecknas av hög trivselfaktor, sångglädje, engagemang och musikalisk nyfikenhet där övningar, gudstjänst- och konsertsjungningar, internat och resor blandas i en inspirerande mix.

Kör med bredd

Även om Åhls kyrko & hembygdskör vilar på långvariga traditioner finns ambitionen att erbjuda en bred repertoar. Välkomponerad musik av Björn Skifs ges samma utrymme som små mästerverk av Mozart.

I dagsläget består kören av runt 20 sångare, fördelade på sopran, alt, tenor och bas. Självfallet finns plats för fler och som intresserad är du hjärtligt välkommen att höra av dig!

Körledare: Mattias Bäck, 0247-449 42, mattias.back@svenskakyrkan.se

Barnkör

Småhl singers

Församlingens barnkör (7-12 år)   Torsdagar kl. 16.00-16.45

Vi övar i Åhls prästgård.

Anmälan och frågor till körledare:
Mattias Bäck 0247-449 42, mattias.back@svenskakyrkan.se

Välkommen!

Utan musik blir livet tyst!

När vi firar gudstjänst i Åhl församling är musiken alltid en viktig del. Den finns med som:
- gemensam sång (oftast psalmer),
- inslag av solosång,
- instrumentalmusik - oftast på piano och orgel samt
- liturgisk musik - s k mässmusik.
Varje söndag och kyrklig högtid sjungs och spelas det i kyrkan och på de andra ställena där vi firar gudstjänst och det är öppet för alla.

Önskemusik eller favoritpsalm
Är det något musikstycke, låt eller rent av en psalm du gärna vill höra eller sjunga? Tveka inte att höra av dig till någon av prästerna eller till Mattias Bäck (se hans uppgifter nedan) och berätta. Vi lyfter gärna in såna önskemål i gudstjänsterna. Alla blir glada av det!

Vill du medverka?
Så roligt det är varje gång någon medverkar i gudtjänsten med sång eller spel! Det är mycket uppskattat av alla.
Kontakta Mattias Bäck, vår kantor, på tel 0247-449 42