Barn i dopdräkt
Foto: Ulrika Algesund

Dop

Barn, unga och vuxna är alla lika välkomna att döpas. Dopet är gemenskap, tradition och glädje.

Grattis till dig som har blivit förälder!

Ett litet mirakel har lagts i famnen. Du har fått något som är en del av dig själv. Samtidigt är barnet något helt unikt, en gåva av Gud.

Gåvan innebär en stor glädje och ett stort förtroende. Kanske kommer frågorna: Vem är denna lilla människa som kommit till världen? Hur ska jag kunna ge mitt barn all den kärlek och trygghet som det behöver?

Kungälv-Ytterby församling vill lyckönska dig till ditt barns födelse. Vi vill också påminna om att kyrkan finns där för både barn och föräldrar. Kyrkan är en gemenskap där man får dela både frågor och oro, tacksamhet och glädje, på vandringen genom livet.

I det kristna dopet får vi löftet om att Gud är med genom hela livet, vad som än händer. Vi får för alltid vara hans barn. Det är en välsignelse som Gud ger utan krav på motprestation – en inbjudan till ett liv i gemenskap med Jesus. Dopet är en fest för hela familjen, men också för församlingen och hela den världsvida kyrkan, när en ny medlem träder in i gemenskapen.

Välkommen att boka tid för dop för ditt barn i Kungälv-Ytterby församling. Dopet kan ske i någon av våra kyrkor i söndagens gudstjänst eller i särskilda dopgudstjänster lördagar eller söndagar. Inför dopet blir alla föräldrar kallade till en dopträff som ger mer information om vad dopet innebär. Här får man förstås också träffa prästen.

Församlingens expedition hjälper dig att hitta en doptid som passar. I mån av plats finns också möjlighet att utan kostnad låna någon av kyrkans lokaler, om man efter dopet vill samla släkt och vänner till en dopfest. Det finns även dopklänning att hyra för den som önskar.

Vi ser fram emot att träffa er!

Det går precis lika bra att ha dop i söndagens huvudgudstjänst med församlingen, som i en särskild dopgudstjänst. Det passar då bäst med dop i en gudstjänst utan nattvard som oftast är en lite kortare gudstjänst, men det går att ha dop när det är nattvard också.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

Bebis i armarna på fader

Dopträffar

När du bokar dop blir ni föräldrar inbjudna till en dopträff där ni får veta mer om dopets innebörd och träffa prästen som ska döpa ert barn.

Dopets symboler

Dopvatten som hälls upp i Ytterby kyrkas dopfunt.
Foto: Sven-Börje Andersson

Vattnet

Vatten är liv. Utan vatten kan vi inte leva. Dopvattnet som barnet får på sitt huvud innebär löftet om det eviga livet. Den som är döpt bär därför evigheten inom sig.

Korset

Vid dopet gör prästen korstecknet över barnet. Korset vittnar om segern som Jesus vann över ondskan. Därför visar korstecknet att Jesus själv är närvarande i det som sker och vill vara med barnet hela livet.

Dopklänningen

Den vita färgen på dopklänningen står för renhet och förlåtelse. I dopet kläs barnet därför in i Guds förlåtelse, och bär sedan med sig den som en möjlighet hela livet. Att dopklänningen är för lång symboliserar att dopet är något som barnet får växa i.

Dopljuset

Dopljuset är en symbol för Jesus Kristus. Han säger: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus". Den som blir döpt i Jesu namn får också själv bli ett ljus som kan lysa upp en mörk värld. Efter dopet kan dopljuset också vara en påminnelse om dopets gåva.