Dopfunten och dopträdet i Välliuvs kyrka.

Boka dop och vigsel

Välkommen att boka tid och plats för dop och vigsel i Kropps församling!

Välkommen att kontakta församlingsexpeditionen för att boka dop och vigsel!

E-post: kropps.forsamling@svenskakyrkan.se

Församlingsexpeditionen i Kropps församling
Välluvsvägen 22
253 51 Påarp

Öppettider:
Måndagar kl. 9–12 och 13–16
Tisdagar kl. 9–12 och 13–16
Onsdagar kl. 13–16
Torsdagar kl. 9–12 och 13–16
Fredagar kl. 9–12

Öppettider under sommaren (juni–augusti):
Måndag–fredag kl. 9–12

Foto: Katarina Erlandsson

Alla kan bli döpta

Alla kan bli döpta, inte bara bebisar! Det är aldrig ”för sent” att bli döpt och man måste inte heller bära en dopklänning i kyrkan.

För många människor är dopet förknippat med mycket små barn, cirka tre månader gamla, som är iklädda en ärvd dopklänning med broderade namn. Så måste det inte se ut. Barnet som ska döpas kan själv gå in i kyrkan, ha på sig något de själva känner sig fina i och kanske till och med själv hälla upp dopvattnet.

Alla som inte redan är döpta kan döpas, oavsett ålder!

Solosång vid dop

Kropps församling erbjuder solosång vid dop i församlingen kostnadsfritt. Kanske önskar ni att till exempel få höra ”Kärleksvisan” eller ”Handens fem fingrar” framföras på just ert dop, men känner ingen som sjunger? Vi tycker att levande musik alltid är det vackraste och erbjuder därför solist på alla dop när så önskas.

Hyra församlingshemmen

Vi hyr ut våra fina och välutrustade församlingshem för till exempel dopsamkväm eller bröllopsfest. För medlemmar i Svenska kyrkan som bor i Kropps församling är det kostnadsfritt att låna församlingshemmen för dopkalas i samband med dop.

Läs mer här.

Vid Välluvs församlingsgård finns en vacker plats för dop utomhus. Foto: Olof Tholander

Vacker dopplats utomhus

Kanske önskar ni möjligheten att njuta av den svenska sommaren under dopet. Varför inte ha det utomhus på vår nybyggda dopplats i Välluv, framför församlingsgården? Välkommen att boka på samma sätt som ni bokar våra kyrkor, via pastorsexpeditionen.

Foto: Magnus Aronsson/IKON